A napkitörések során jelentkező úgynevezett koronakidobódásoknak van a legerősebb földi hatásuk. Ilyenkor a napkorona egy darabja kilökődik a bolygóközi térbe, ahol mágneses felhőként akár két-háromezer kilométert tesz meg másodpercenként. A Földön egy ilyen jelenség megzavarhatja a rádiós kommunikációt, a radarokat, az elektromos hálózatokat, de az űreszközöknek sem tesz jót.
"Az infrastruktúránk nincs felkészülve egy nagy napkitörésre. Erősen korlátozott a tudásunk azzal kapcsolatban, hogy egy ilyen esemény milyen károkat okozna"
nyilatkozta a Wired-nek Sangeetha Abdu Jyothi, a Kaliforniai Egyetem kutatója, akit a világjárvány ráébresztett arra, hogy amennyire felkészületlenül ért minket a koronavírus, annyira nem vagyunk tisztában az internet ellenállóképességével. Abdu Jyothi arra jutott, hogy a problémák nem helyben jelentkeznének: a lokális és regionális hálózati infrastruktúra valószínűleg nincs nagy veszélyben, egyrészt azért, mert maguk az optikai kábelek nincsenek kitéve a napkitörés hatásainak, másrészt a vezetékek sűrűn vannak földelve.
A kontinenseket összekötő, vízalatti kábelek ezzel szemben védtelenebbek, hiszen ritkábban, ötven-százkilométerenként földeltek. Emellett az ezekhez csatlakozó ismétlők, amelyek arról gondoskodnak, hogy a jel ép maradjon, ezért fogadják, majd továbbküldik azt, valószínűleg károsodnának, a bennük lévő elektronika kitettsége miatt. És míg az internetet pont azért és úgy tervezték, hogy a hálózatnak ne legyenek olyan csomópontjai, amelyeknek a kiesésével az egész rendszer használhatatlanná válik, valószínűleg a forgalomirányító megoldásokat komoly kihívás elé állítaná, ha a megszokott útvonalak helyett kerülőutakon működne csak a kommunikáció.
A Wired cikke szerint komoly napkitörések szerencsére nem fordulnak elő túl sűrűn: az elmúlt százötven évben mindössze három ilyen történt. 1859-ben megőrültek az iránytűk, és a sarki fényt az Egyenlítő környékén is lehetett látni, míg a legutóbbi, 1989-es esemény Északkelet-Kanadában kilencórás áramszünetet eredményezett. Abdu Jyothi kutatásának részleteit az egyetem weboldalán közölt pdf-ből lehet részletesen megismerni.
Fotó: Unsplash/Neenu Vimalkumar)
 
         Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Cayenne Coupé E-Hybridek
                    A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Cayenne Coupé E-Hybridek
                    A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR