A PET (polietilén-tereftalát) palackok használata az üdítőitalok és más termékek csomagolása terén évről évre egyre népszerűbbé válik - statisztikák szerint 2004-ben globálisan még csak 300 milliárd palackot állítottak elő a világ különböző pontjain, 2021-re azonban ez a szám majdnem megduplázódott és elérte az 583 milliárdot. Az Európai Alkoholmentes Italgyártók Szövetségének (UNESDA) adatai alapján a felhasznált és feleslegessé váló flakonok újrahasznosítása nem zajlik zökkenőmentesen, Európában ugyan 4,6 mt PET-et gyűjthettek volna össze 2020 folyamán, de a kidobott csomagolások mindössze 49%-át tudták újrahasznosítani, ebből pedig 61%-ot tettek ki az üdítőspalackok.
A hatalmas mennyiségű hulladék kezelése is növekvő problémát jelent, de a PET-csomagolások előállítása és italok betöltése során alkalmazott eljárások is hozzájárulnak a környezetszennyezéshez, ezért az üdítők gyártásának minden fázisában lényeges a fenntarthatóbb módszerek bevezetése. Japánban egy új berendezéssel oldják meg a palackok tisztításának folyamatát, ami egyszerre biztosít alapos fertőtlenítő hatást és csökkenti a művelethez szükséges vízfelhasználás mértékét.
A miniüzemnek is beillő gépezetet a Mitsubishi Heavy Industries készítette el és benne kétlépcsős procedúra folyamán végzik a sterilizálást: először a még formázás előtt álló palackokat és kupakokat fertőtlenítik, majd a flakonok kezelése után aszeptikus környezetben megy végbe az italok betöltésének folyamata. Az MHI magyarázata szerint azokkal a hagyományos módszerekkel szemben, amelyek során a palackba kerülő tartalom felmelegítésével zajlik a sterilizálás és ez negatív következményekkel járhat az italok ízére, a kétlépcsős fertőtlenítéssel ez a kockázat elkerülhetővé válik és a szobahőmérsékleten végzett töltés megőrzi az üdítők eredeti aromáját.
Az új metódus 30%-kal kevesebb helyet igényel a telepítés során, 25%-kal kevesebb hidrogén-peroxidot használ a sterilizáláshoz, valamint levegővel fertőtlenít, így redukálva a vízfelhasználás szintjét
- írja a gyártócég.
A berendezésből még csak hármat készítettek el és kettőt állítottak szolgálatba, de a MHI a gépezet további fejlesztése után a globális terjeszkedést tervezi, a későbbiekben pedig még tovább igyekszik csökkenteni az eljárás során igénybe vett vegyszerek mennyiségét. A berendezés építése a Mitsubishi Heavy Industries kevésbé látványos, de hasznos projektjei közé tartozik, azonban sok ennél nagyratörőbb programban is részt vesznek, például a nemsokára induló SLIM és XRISM missziókban a JAXA hordozórakétájának fejlesztésével és az ITER készítésében a szupravezető TF mágnestekercsek gyártásával.
(Fotó: Mitsubishi Heavy Industries)
 
         Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Cayenne E-Hybridek
                    A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Cayenne E-Hybridek
                    A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Cayenne Coupé E-Hybridek
                    A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Cayenne Coupé E-Hybridek
                    A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR