Driftelni tanítják az önvezető autókat a Toyotánál

2022 / 02 / 05 / Bobák Zsófia
Driftelni tanítják az önvezető autókat a Toyotánál
Az utasok biztonsága érdekében a járművet a csúszós utakon való és akadályok körüli driftelésre is kiképezik.

A Toyota Research Institute (TRI) szakértői Kenshiro "Ken" Gushi Formula Drift bajnok segítségével azon dolgoznak, hogy a driftelés bonyolult képességére is megtanítsák az önvezető autóikat, hogy azok ne csak egyenesben, jól ismert közlekedési szituációkban állják meg a helyüket, hanem nehéz körülmények között is rendelkezzenek egy extra biztonsági képességgel, amivel kivédhetik például a csúszós utak jelentette kockázatokat. A speciálisan erre a célra felszerelt Toyota Supra, amit a teszteléshez használtak, a Formula Drift bajnokságokon induló járművekhez hasonlóan lett felépítve, de a cél, hogy a szoftver fejlesztésével az átlagos autonóm autók is alkalmassá váljanak a manőver kivitelezésére, ha a szükség úgy hozza.

"Vizes vagy csúszós úttal szembesülve egy professzionális sofőr esetleg úgy dönt, hogy inkább driftel a kanyarban, de a legtöbben nem vagyunk professzionális sofőrök."

- mondta Jonathan Goh, a TRI kutatója - "A TRI ezért programozza ezeket a járműveket arra, hogy felismerjék az akadályokat és automatikusan drifteljenek az akadály körül egy zárt pályán."

A manőverhez használt technológia az NMPC (Nonlinear Model Predictive Control), vagy dinamikus kontroll, ami lehetőséget ad rá, hogy váratlan helyzetekben is, amennyire lehet, biztonságosan reagáljon a jármű a felbukkanó akadályokra, kiterjesztve a kontrollt olyan komplex szituációkra is, amivel valós esetekben gyakran találkozhatnak az emberek, de a jelenlegi önvezető rendszerek nincsenek rá kellőképpen felkészítve. Az önvezető driftelési funkció bekapcsolásával az autó vezetőjének nem kellene megtanulnia a manővert, a jármű magától választhatná ezt az opciót, így "a hétköznapi sofőrök számára egy professzionális versenyautó sofőr reflexeit adnánk" - írja a Toyota.

A tesztet a kaliforniai Thunderhill Raceway Park komplexum egyik pályáján végezték el, a későbbiekben pedig további technológiák kutatását tervezi a TRI, amelyek a balesetek számát csökkentő aktív biztonsági funkciók alapjául szolgálhatnak.

(Fotó: Toyota)

Robotautóverseny már létezik, csak egyelőre borzasztóan unalmas Max Verstappennek egyelőre nem kell aggódnia, hogy a robotok elveszik a munkáját.


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.