A LASSIE (Legged Autonomous Surface Science In Analogue Environments) projekt a NASA és öt amerikai egyetem közös programja, amelynek során azt térképezik fel a mérnökök, hogy hogyan lehet egy lábakkal ellátott robotot használni a Hold felszínén való feladatok kivitelezésére a guruló járművek helyett. A robotkutya kisebb és teherbírása sem akkora, mint egy hagyományos rovernek, viszont a mozgása sokkal könnyebben adaptálható az egyenetlen felszínhez és a különféle, kihívásokat tartogató talajtípusokhoz.
Míg a kerekeken guruló holdjárók esetenként elakadhatnak a regolitban vagy bizonyos akadályok az útjukat állhatják, az agilisebb robotkutya nagyobb valószínűséggel tud megoldást találni ezekre a problémákra és tovább haladni nehéz terepen is.
A LASSIE projekt keretében a kutatók felmérik a robotkutya lábainak mozgatását végző motoroknak és érzékelőknek a felhasználási lehetőségét arra, hogy a regolit geotechnikai jellemzőit detektálják és az adatokra támaszkodva autonóm módon alkalmazkodjanak az éppen aktuális környezeti viszonyokhoz. A projekt tesztfázisában Spirit robotot tették próbára, egyelőre még földi tájakon, a Mount Hoodon, kaliforniai tengerpartokon és egy nemzeti parkban is.
Az egyetemek mérnökei a NASA-tól további két évre szóló támogatást kaptak a projekt folytatásához, ezért a jövőben már egyetlen robot helyett egy egész robotcsapattal végezhetnek hasonló tesztet. A tervek szerint később a robotkutyák “falkája” együttműködésben, az egyénenként gyűjtött adatokat egymással megosztva és kommunikációt fenntartva térképezheti majd fel a Holdat, hogy biztosítsa a többi robotizált jármű közlekedésének biztonságát ismeretlen terepen zajló küldetések közben. A LASSIE programban részt vevő Pennsylvaniai Egyetem mérnökeinek terveiben a robotkutyák csoportja mellett egy nagyobb teherbírású, kerekeken guruló holdjáró, valamint egy mobilisabb, rovarszerű, hatlábú robot is megjelenik, amelyek mindegyike más-más területen tudna hasznos segítséget nyújtani a többi gép számára, együttesen pedig akár egészen komplex akadályokon is könnyebben átküzdhetnék magukat. A robotok feladatmegosztásos együttműködése az emberek munkáját is elősegítheti vagy egy teljesen robotizált misszió keretében tudnák bejárni az égitest ismeretlen régióinak egy részét, hogy a NASA (és más űrügynökségek) pontosabb képet kapjanak a tervezett missziók szempontjából fontos helyszínekről.
(Fotó: Sean Grasso, sarawut702/Getty Images)
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR