A Bermuda-háromszög titkait kutatták, de a Challenger űrsikló maradványaira találtak rá

2022 / 11 / 12 / Bobák Zsófia
A Bermuda-háromszög titkait kutatták, de a Challenger űrsikló maradványaira találtak rá
A dokumentumfilmet forgató csapat a legenda titkairól akarta lerántani a leplet, de közben nem várt felfedezést tettek a floridai Űrparton.

A Challenger űrsikló katasztrófája egyike volt azoknak az űrprogramok történetében bekövetkező tragédiáknak, amelyek örökre nyomot hagytak az emberek emlékezetében és nagy hatást gyakoroltak a későbbi projektek szervezésével és a biztonsági ellenőrzésekkel kapcsolatos szabályozásokra a NASA-nál. Az űrsikló 1986. január 28-án, keleti parti idő szerint 11 óra 38 perckor emelkedett a magasba a floridai Cape Canaveralban található indítóállásról, fedélzetén hét legénységi taggal: Greg Jarvisszal, Ronald Ervin McNairrel, Ellison Shoji Onizukával, Judith Arlene Resnikkel, Michael John Smithszel, Christa McAuliffe-el és Francis Richard Scobee-val. A misszió résztvevői közül McAuliffe kiemelt figyelmet kapott, mivel ő hivatása szerint nem űrhajós, hanem tanítónő volt és a küldetés során a tervek szerint két órát is adott volna az űrből. McAuliffe-et a Tanár az űrben projekt keretében választották ki a feladatra, hogy egy civil bevonásával növeljék az érdeklődést az űrprogramok iránt.

A Challenger azonban soha nem jutott ki az űrbe.

Indítás után hetvenhárom másodperccel az űrsikló hatalmas robbanás és füst kíséretében darabjaira szakadt, a legénység tagjai pedig életüket vesztették.

A későbbi vizsgálatok szerint a problémát, ami a tragédiához vezetett, az egyik szilárd hajtóanyagú gyorsítórakéta gumiból készült tömítése (O-gyűrű) okozta, ami a januári fagyos időben az űrsiklót az éjszaka folyamán belepő jég hatására rideggé és törékennyé vált, emiatt nem a szokott módon reagált a kilövés során, vagyis nem tudott az őt érő hő hatására kitágulni és ez az események olyan láncolatát indította be, ami végül az üzemanyagtartály kilyukadását, a folyékony hidrogén kiszökését és a végzetes robbanást eredményezte. A NASA ezután két éven keresztül dolgozott az űrsiklók dizájnjának átalakításán, így a Discovery-t csak 1988. szeptember 29-én engedte felszállni. Ez volt a "Return to Flight", vagyis az űrügynökség visszatérése az emberes küldetések szervezéséhez.

"Amerika visszatért az űrbe"

- jelentette be a Discovery sikeres indítása után Ronald Reagan, aki a startot a Fehér Házból követte.

Az Apollo-1 1967-es, a Challenger 1986-os és a Columbia 2003-as, emberéleteket követelő tragédiái után a NASA létrehozta a Apollo Challenger Columbia Lessons Learned Programot (ACCLLP), ami a tanulságok levonásával a jövőbeli hasonló eseteket hivatott megakadályozni, illetve a kockázatok csökkentésében segítséget nyújtani a kormány, a világ többi űrügynöksége, a kereskedelmi partnerek és a nagyközönség informálása által.

A Challengerből megmaradt részeket a robbanás napjától kezdve fokozatosan gyűjtötték össze: már az első napon több száz kilónyi fémet halmoztak fel a vizsgálatokat végző szakemberek, a legénység tagjainak maradványait pedig március 7-én találták meg kabinban a Haditengerészet búvárai körülbelül 30 méteres mélységben az Atlanti-óceánban. A New York Times korabeli híradása szerint a kutatásba 40 búvárt, 11 hajót és öt merülőegységet vontak be, utóbbiból három robotizált jármű volt. A NASA április 20-án erősítette meg a híreket a holttestek (bizonyos részeinek) kiemeléséről és szintén áprilisban találták meg a jobboldali gyorsítórakéta 1800 kilogrammos darabját is, ami az űrsikló felrobbanása idején a probléma kiinduló pontja volt.

A hivatalos vizsgálatokat 1986-ban lezárták, miután a munkával megbízott Rogers Commission (aminek tagjai között Richard Feynman elméleti fizikus is helyet kapott) június 6-án átadta az elnöknek az elkészült jelentést, ami bizonyította, hogy a január 28.-ai éjszaka időnként mínusz 13 Celsius-fokos hidege és az indításkor uralkodó 2,2 Celsius-fokos hőmérséklet gumitömítésre gyakorolt hatása volt a legjelentősebb kiinduló forrása az eseményeknek. Az óceánban heverő vagy onnan kisodródó egységek azonban még sok éven át bukkantak fel időről időre különböző helyszíneken és a NASA rendszerint be is gyűjtötte őket, még ha új információkkal nem is tudtak szolgálni az eseményeket illetően. 1996 decemberében a bal szárny két nagyobb darabját mosták ki a hullámok a Kennedy Űrközponttól 32 kilométerre található Cocoa Beach-re, de a NASA akkori szóvivője, Bruce Buckingham úgy nyilatkozott, hogy semmi újat nem tudnak tanulni a felfedezésből.

Az űrsikló egy jelentősebb méretű, hat méteres egységét majdnem 37 évvel a tragédia után, ebben az évben találták meg a History Channel munkatársai, miközben dokumentumfilmet forgattak a Bermuda-háromszög feltételezett áldozatairól. Márciusban akadtak rá a floridai partoktól nem messze a maradványra, amit a felépítése alapján egyből egy rakéta egyik egységeként azonosítottak, de egy májusi második merülés és Bruce Melnick űrhajós szakértői véleménye kellett a teljes bizonyossághoz. Melnick az elemzések után a Challengerre gyanakodott a darab eredetét illetően, így a History végül felkereste a NASA-t és augusztusban Mike Ciannilli, az Apollo Challenger Columbia Lessons Learned Program vezetője megerősítette a feltételezéseket.

A NASA által november 10-én kiadott közlemény szerint maradványok az Egyesült Államok kormányának tulajdonát képezik, de egyelőre nem egyértelmű, hogy mi lesz a sorsuk a továbbiakban. A History dokumentumfilmje, amiben bemutatják a felfedezéshez vezető kutatást is, november 22-én kerül adásba.

(Fotó: NASA)

Hányan haltak meg eddig a világűrben? Nem kis bátorságra van szükség ahhoz, hogy beüljünk egy toronymagas szerkezetbe, amely nagyrészt robbanóanyagból áll, hogy az egy életre teljes mértékben alkalmatlan környezetbe repítsen minket. Bár a modern technológia biztosítja egy űrhajós minden lépését, azért Murphy törvénye is be szokott ütni, ami abszolút nulla fokban és vákuumban elég kellemetlen következményekkel járhat – és járt már többször is az űrutazás történetében.


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Az Űrodüsszeiában felcsendült az űr himnusza, most útnak indult, hogy négy év múlva elérje az Alpha Centaurit
Az Űrodüsszeiában felcsendült az űr himnusza, most útnak indult, hogy négy év múlva elérje az Alpha Centaurit
A közvetítést úgy oldották meg, hogy a jelek a Voyager 1 útját is keresztezzék.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.