Itt a Seal U, a BYD negyedik modellje a magyar piacon

2024 / 02 / 23 / Rácz Tamás
Itt a Seal U, a BYD negyedik modellje a magyar piacon
Recsegve-ropogva törnek össze a paradigmák az európai és a magyar autóiparban. Most a BYD Seal U villany-SUV bemutatóján, a Puskás Arénában tapasztalhattuk meg újra a kínai offenzíva erejét.

Ahogy a Csillagok Háborújában lassan, megállíthatatlanul úszik be a képbe a birodalmi romboló, úgy bontakozik ki egyre inkább Európa, benne kiemelten Magyarország autóiparának és autópiacának színterén a maga teljességében a BYD iparvállalat. Az 1995-ben alapított kínai cég  2003-ban hozta létre autós üzletágát, az elmúlt két évtizedben pedig létrejött egy világszerte több mint hatszázezer embert foglalkoztató, Fortune Global 500 listás fejlesztési-ipari-kereskedelmi óriás, amely autók, vonatok, mobiltelefonok, laptopok puszta gyártásánál jóval mélyebben gondolkodik. A cég saját állítása szerint komplex, új, fenntartható technoszférát épít. És ezt a jövőt Magyarországon is építi: a BYD lesz az első kínai autógyártó, ami Európában gyárat nyit, és ez a gyár nálunk épül, Szeged határában.

A márkafilozófiát bemutató corporate videók néhol kissé túldramatizáltak, olykor pedig a figyelmeztető  "greenwashing" neonfelirat is kigyullad tőlük az ember fejében, de összességében mégis képesek elhitetni a nézővel, hogy a BYD nem csak egy profitot termelő multi, hanem az emberiség jövőjének ügyével komolyan foglalkozó kulturális entitás is:

Az autóiparban a BYD talán az egyetlen gyártó, amely teljes vertikumában házon belül tartja elektromos autói fejlesztését. A saját, egyedi technológiájú akkumulátor-celláktól az integrált vezérlésen és szoftvercsomagon át a hajtómotorokig minden a BYD-nél készül, a gyártó pedig kiemelkedően megnyugtató garanciát is vállal minderre. A nálunk forgalmazott BYD villanyautókra jelenleg 6 év vagy 150 ezer kilométer teljeskörű garancia vonatkozik, az akkumulátor 70%-os kapacitásáig 8 év vagy 200 ezer kilométer a jótállás.

A BYD villanyautók akkumulátora nem a villanyautó-iparban legelterjedtebb kémiára épül. Ezek lítium-vas-foszfát akkuk, amelyek nem tartalmaznak kobaltot, amiből egyrészt nincs sok a Földön, másrészt etikailag igencsak kifogásolható módon zajlik a bányászata. A BYD villanyautók energiatárolóinak a töltése lassabb, fajlagos tömegük nagyobb, viszont sokkal tartósabbak és kevésbé tűzveszélyesek, mint a lítium-ion vagy lítium-polimer akkuk.


Egy BYD-féle Blade-akkumulátor. (Nem keverendő össze a konnektoros hibrid BYD-autók lítium-ion akkujaival, amelyekről az utóbbi hónapokban pont tűzveszélyességük miatt sok, a cég számára kellemetlen hír járta be a világsajtót)

Ez hát az a cég, amely most új modellt állított magyarországi kínálata tornasorába. A BYD Seal U a márka jelenleg legnagyobb autója nálunk; középkategóriás. ötszemélyes crossover. Tisztességesen összerakott, eredeti ötletek felhasználásával megtervezett, mégis élhető, jó ergonómiájú autó ez is, mint a többi BYD (a Dolphin, az Atto 3 és a Seal) és akárcsak a többi BYD modellé, a Seal U ár-érték aránya is verhetetlen.


4,785 mm hosszú, 1,890 mm széles, 1,668 mm magas, tengelytávolsága 2,765 mm

0-100 km/h: 9,3 másodperc, végsebesség: 175 km/h

A kínai gyártók gyakran keverik magukat bajba mindenféle túlgondolt terméknevekkel: így van ez az új BYD esetében is. Addig még rendben van, hogy a kocsi is az óceán tematikájú, a dizájnban mindenféle tengeri motívumokat felvonultató modellsorozat része: innen jön a Seal, vagyis Fóka szó. De a BYD Seal egy másik autó! Ez itt a Seal U, amibe a SUV rövidítésből érkezett az U-betű. Ezzel együtt szó sincs arról, hogy a technika a négyajtós Sealből jönne; a Seal U fronthajtású, egymotoros, nem különösebben erős családi túraautó, míg a vagy hátsókerék- vagy összkerékhajtással kapható Seal egy kifejezetten erős-sportos teljesítményszedán.

A  SEAL U két, műszakilag és felszereltségben is különböző változatban kapható. A Comfort akkumulátorának kapacitása 71,8 kWh, így a WLTP vegyes ciklus szerinti hatótávolsága eléri a 420 km-t. Ez az aku maximum 115 kW-os DC gyorstöltést képes fogadni. A Design akkuja 87 kWh-s, elméleti hatótávolsága 500 km, a gyorstöltés csúcsteljesítménye 140 kW. A váltóáramú töltés maximuma mindkét akkunál 11 kW. Az akkumulátorok a V2L (Vehicle-to-Load) funkciót is támogatják, azaz külső elektromos fogyasztók energiaellátására is alkalmasak. A kocsi energiafogyasztásáról a rövid tesztúton nem szerezhettünk saját tapasztalatokat, de korábbi BYD-es élményeink alapján a 0,32-es alaktényezőjű, hőszivattyús klímás, temperált akkus, ugyanakkor azért mégiscsak két tonnás autótól reálisan 18-22 kWh fogyasztást várunk; városban kevesebbet, autópályán többet.

Mindkét változatban 160 kW teljesítményű, 330 Nm csúcsnyomatékú, állandó mágneses szinkron villanymotor hajtja az első kerekeket. A Seal U elöl MacPherson, hátul többlengőkaros, független felfüggesztése nagyon magyaraszfalt-barát hangolást kapott. A kocsi üresen is két tonna feletti tömege lágyan, puhán, megbocsátóan siklik át az úthibákon. Sportosságot, közvetlen viselkedést ennek megfelelően nem érdemes várni a Seal U-tól: ez egy békés, megfontolt viselkedésű családi túraautó.

A sík padlójú, elöl-hátul tágas, kényelmes SEAL U hátsó üléstámlája osztottan (60:40 arányban) dönthető, így az 552 literes csomagtér 1440 literig is bővíthető. Az autóban négy USB csatlakozó, és két telefon egyidejű töltésére is alkalmas vezeték nélküli töltőhely is található a 90 fokban elforgatható, igény szerint függőleges vagy vízszintes tájolású érintőképernyő alatt.


Fénydekor a műszerfalon: akkor látszik igazán szépen, ha álló helyzetbe forgatjuk a motorosan állítható központi kijelzőt

Igényes, jól áttekinthető, szép grafikájú az infotainment. A drágább változatban 10 hangszórós Infinity hangrendszer dübörög

A konnektivitás minden elvárásnak megfelel, egészen odáig, hogy kulcs nélkül, mobilról, NFC-vel nyitható és indítható az autó

A Seal U elektronikus vezetéstámogatása mindent tud, amit egy ekkora kocsitól elvárhatunk és sokkal többet tud annál, mint amire egy, a maga kategóriájában kimondottan olcsó autótól számítunk. A követőradaros, sávtartós, hátsó keresztirányú forgalmat is figyelő biztonsági extrák mellé a drágább változatban alapáron kapunk a szélvédőre vetítő, valódi Head-Up Display-t és 360 fokos körkamerát is.

Az autó induló listaára 16 334 110 Ft. A hasonló méretű, jellegű Volkswagen ID4 induló ára 20,6 millió, a Tesla Model Y alapára 17,1 millió forint. A kínai autóipar a BYD Seal U-val egy újabb kategóriában visz be komoly találatot az európai autópiac ringjében egyre lankadtabban védekező hazai és amerikai konkurenciának. Rém kellemetlen, de a kínai-globális BYD még a piaci küzdőtéren kívül sem rest sorozni az európai versenytársakat. A magyarországi bemutatót nem véletlenül tartották a Puskás Arénában: a BYD a 2024-es UEFA Európa-bajnokság járműipari támogatója.

(Fotó: BYD)


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.