Brüsszelben panaszolta be a Google-t több mint 150 szervezet

2020 / 11 / 13 / Pőcze Balázs
Brüsszelben panaszolta be a Google-t több mint 150 szervezet
Az elmúlt évek izolált esetei után egyre gyakrabban és egyre nyíltabban hallani a tech óriásokkal szemben megfogalmazott monopólium-vádakat. Idén már voltak nagyszabású vezérigazgatói meghallgatások az amerikai Kongresszusban, az Apple összeakasztotta a bajszát több fejlesztőcéggel, az Európai Unió nemrég az Amazont vádolta meg versenyellenes magatartással, a Google ellen eljárást indított az USA Igazságügyi Minisztériuma; az óceán innenső oldalán pedig most 165 vállalat és szervezet kérte Margrethe Verstager versenyjogi biztost, hogy mentse meg őket a keresővállalattól.

A Reuters által idézett levelet Amerika, Nagy-Britannia és huszonegy európai ország cégei és iparági szervezetei írták alá, köztük a Magyarországon is ismert Yelp, Expedia és Trivago. A feladók elsősorban utazással, szállásadással és álláskereséssel foglalkoznak - mind olyan területek, amelyek vonzzák az internetezőket és a hirdetőket is, különösen, amikor épp nem vagyunk a négy fal közé szorítva. Azt állítják, a Google szabálytalanul versenyez velük: a saját álláskeresőjét vagy repjegykeresőjét nem azért helyezi a találati oldal tetejére, mert jó, hanem mert megteheti. 2017-ben már megtalálták Európában hasonló vádakkal a világ legnépszerűbb keresőjét: Verstager akkor közel 2,5 milliárd euróra büntette a vállalatot, és kilátásba helyezte, hogy ha három hónapon belül nem változtat a működésén, akkor a globális árbevételének 5%-át kell befizetnie bírságként.

Az amerikai kormány eljárást indított a Google ellen monopolhelyzettel való visszaélés miatt Ha a Google elveszíti a pert, annak az egész internetre nagyon komoly hatása lehet.

Mi a baj?

A probléma gyökere valószínűleg az, hogy az internet hatalmas, ezért nehéz rajta bármit magunktól megtalálni. Kevesen emlékeznek már a Google előtti időkre, amikor a szörnyű és a közepes keresők közt lehetett választani, vagy kénytelenek voltunk a Startlaphoz hasonló katalógusoldalakra hagyatkozni. A Google fantasztikus munkát végzett, amikor elkezdte rendszerezni és átláthatóbbá tenni az internetet - de közben annyi tudást szívott magába, hogy az lett volna a meglepő, ha nem válik domináns szereplővé bármely piacon, ahová belép. A Google látja, hogy sokan keresnek webáruházak termékeire, ezért el fogja készíteni a saját termékkeresőjét. Onnantól, ha "43-as, mérsékelten ízléses férfi tornacipő" után érdeklődünk, rögtön egy egyedi kis dobozka fogad minket a találati oldal tetején szebbnél szebb termékekkel. Kattintunk, vásárolunk, a Google pedig beszed egy kis jutalékot a kereskedőtől.

A baj ezzel csak annyi, hogy más oldalak is foglalkoznak ilyesmivel - viszont ha a Google a saját termékkeresőjét mindenki más fölé helyezi a találatoknál, akkor a konkurenseit, ha jobbak, ha rosszabbak, kevesebben fogják választani. Így született meg a 2017-es, Google Shopping elleni ítélet, amely kimondta a kereső domináns voltát, így lehetővé tette, hogy hasonló helyzetekben hasonló bírságokat szabjon ki az EU. A Google közben, ahogyan arról a Reuters és a TechCrunch is beszámol a szokásos mantrájával védekezik: a keresőjük mindig a legrelevánsabb találatokat jeleníti meg, attól függetlenül, hogy azok kihez mutatnak, és az ilyen kiemelésekhez hasonló megoldások csak a felhasználók kényelmét szolgálják.

Amikor a győztes mindent visz

A következő években rengeteg hasonló panasszal és perrel találkozhatunk majd azokon a területeken, amelyeken a nagyobb népszerűség jobb terméket eredményez. Ha a kedvenc kocsmánk hirtelen túl népszerű lesz (amikor épp lehet kocsmába járni), akkor híre megy, tömegek kezdenek benézni, ezért hosszabb lesz a sor a pultnál, ezért már nem is olyan jó oda járni, ezért kevesebben járnak majd oda, ezért megint elviselhetőbb lesz. Az online szolgáltatások egy csoportja viszont minél nagyobb, annál jobb. A Facebook a legtöbbünk számára annál jobb, minél több ott az ismerős; a Google annál jobb, minél többen keresnek ott, hiszen annál jobban tudja, hogy mely találatok azok, amelyek tényleg érdekelnek minket; az iPhone alkalmazások piactere annál jobb, minél több ott a felhasználó, hiszen ez vonzó a fejlesztők számára - de túl jó tárgyalási helyzetbe hozza az Apple-t.

Az egykori amerikai elnökjelölt-jelölt, Elizabeth Warren azt javasolta, hogy aki piacteret üzemeltet, az ne árulhassa ott a saját termékeit, mert túl sokat tud a vásárlókról és túl könnyen tudja promótálni a saját portékáját. Az Amazonon ne lehessen Amazon elemeket kapni, az Apple-nél Apple Musicot venni, mert az Energizer és a Spotify ebből nem tudnak jól kijönni, és az új belépők, az innovátorok kedvét is elveszi a túl nagyra nőtt óriás: miért szállnának be egy versenybe, amiben nem nyerhetnek. Ez a helyzet már önmagában elég zavaros - de ha figyelembe vesszük, hogy a legtöbb felhasználónak rövid távon még kényelmes is, hiszen jó termékeket kapnak jó áron, egyszerűen, akkor egyenesen megoldhatatlannak tűnik.

A tömegmédiummá vált internet első harminc éve arról szólt, hogy az aggregátorok mindent visznek - a következő öt arról fog szólni, hogy kiderüljön, az óriások és a törpék tudnak-e békében élni egymás mellett. Ez a levél is bizonyítja, hogy egyelőre nem.


Unod a hagyományos Valentin-napi ajándékokat? Próbáld ki a legmodernebb szexjátékszereket! A teledildonikával minden távolság legyőzhető, a VR megoldásokkal az érzékelés kiterjeszthető, az AI segítségével pedig személyre szabott élményekben lehet részetek
Vásárolj az ország legnagyobb és legjobb felnőtt shopjában! 100% diszkréten csomagolt rendelésedet akár már másnap átveheted! Vágyaim.hu - A jövő az ágyadban van
Orgazmus gombnyomásra - Valentin-napi szex-tech ajándékajánló
Orgazmus gombnyomásra - Valentin-napi szex-tech ajándékajánló
Elválasztja egymástól az embereket a technológiai fejlődés, vagy éppen minden eddiginél közelebb hozza? A Valentin-naphoz közeledve a választ inkább az utóbbi forgatókönyvben látjuk, és be is mutatunk néhány eszközt, ami ezt bizonyítja.
Sosem láttunk még ilyen mozgást egy robottól
Sosem láttunk még ilyen mozgást egy robottól
Kobe Bryant és Cristiano Ronaldo gépi formában.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.