Bőr 2.0 - a második bőrünk elektronikus lehet

2022 / 12 / 19 / Bobák Zsófia
Bőr 2.0 - a második bőrünk elektronikus lehet
A mesterséges bőrrel olyan dolgokat is érzékelhetünk, amik nem valódiak.

A virtuális valóságban zajló játékok és programok zavartalanabb átélését segítő kellékek fejlesztését nem csak olyan cégek segítik elő, amelyek a termékeiket később kereskedelmi célokra szánják, hanem egyetemi kutatások során is egyre inkább fókuszba kerülnek ezek a típusú speciális kiegészítők, mivel az emberi érzékelést egy újabb szintre emelő eszközök a szórakoztatási célok mellett akár fejlesztési vagy egészségügyi célokat is szolgálhatnak.

A tapintás érzetének megtapasztalásához a virtuális világban olyan eszközökre van szükség, amelyek a kéz érzékelősejtjeire hatnak valamilyen stimuláció útján - ez lehet például egy megfelelő területre irányított légáramlat, aminek az erősségét szabályozva módosítható a generált érzet minősége vagy elektromos stimuláció is, ami elektromos árammal váltja ki a kellő hatást. Ez utóbbi általában nagyobb, sok kábellel csatlakozó berendezést igényel, de egy új megoldással lehetséges egy könnyű, alig észrevehető "második bőrrel" helyettesíteni a nehéz kesztyűket.

A Hongkongi Városi Egyetem (CityU) munkatársai fejlesztették ki a WeTac nevű eszközt, ami tökéletesen rásimul a tenyérre és a beépített elektródákkal stimulálja a kezet több ponton: az ujjaktól kezdve egészen a csuklóig. Az elektronikus bőr különösen puha és hajlékony, mivel hidrogélből készült és 220 µm-1mm-es vastagsága miatt egészen könnyen és kényelmesen viselhető, a kutatók pedig arra is figyeltek, hogy az eszköz állandó használat mellett se melegedjen túl és ne okozzon sérüléseket, ezért 27 és 35,5°C közötti hőmérsékletre melegszik csak. A tenyérre ragasztható tapasz egymástól 13 milliméterre elhelyezett, összesen 32 darab érzékelőpontot tartalmaz, amelyek visszajelzéssel is szolgálnak a felhasználó által preferált szintről a stimulációk erejét illetően.

A mesterséges bőr energiaellátását egy szintén a kézre vagy karra helyezhető, viselhető készülék biztosítja, ami lítium-ion akkumulátorokat tartalmaz és 5*5 centiméteres méretével és 19,2 grammos súlyával nem jelent túl nagy terhelést a viselője számára. A berendezés Bluetoothszal csatlakozik a tapaszhoz és együtt egy olyan kompakt egységet alkotnak, ami a kutatók leírása szerint egészen élethű tapintási élményt nyújt a metaverzumban vagy bármilyen más VR-alkalmazás esetében. A haptikus rendszerrel lehetséges akár egy tenyerünkön átszaladó kisegér vagy egy kézben tartott teniszlabda érzetét átélni, a tesztek során pedig még egy kaktusz érintésének kevésbé kellemes élményében is része lehetett a résztvevőknek.

A WeTac akár robotikai alkalmazásokra vagy gép-ember interakciók megvalósítására is alkalmas lehet, de a CityU arról egyenlőre nem adott információkat, hogy mikor lesz elérhető az eszköz a vásárlók számára.

(Fotó: Dr Yu Xinge kutatócsoportja/ City University of Hong Kong)

A Meta megmutatta, hogyan fogjuk valóságosabbnak érezni a virtuális valóságot Ugyan még a fejlesztői szerint is évekre vagyunk a végleges változattól, de ha a Reality Labs VR-kesztyűje egyszer elkészül, az egészen új dimenziókat nyithat meg a digitális világgal való interakcióban.


Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek éles célpontra hajóra szerelt sínágyúval, látványos mérföldkőhöz érve az elektromágneses fegyverfejlesztésben.
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Az első, szabad szemmel is látható időkristályok fényben „pszichedelikus tigriscsíkokként” villannak fel.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.