Finisben az autó, ami 1600 km/h-val fog hasítani

2019 / 11 / 14 / Bobák Áron
Finisben az autó, ami 1600 km/h-val fog hasítani
Igen, itt a Földön.

Ezt most már muszáj hozzátenni, hiszen a világuniverzum leggyorsabb autója nem hivatalosan az a Tesla Roadster, amit a SpaceX két évvel ezelőtt lőtt ki a Falcon Heavyvel, és Föld körüli pályán jó 40 ezer km/h-val száguldott. A Bloodhound LSR viszont nem a világűrben, hanem a sivatagban fog a hangsebesség 1,3-szorosára gyorsulni, ráadásul ennek a volánjánál nem egy szkafanderbe öltöztetett próbababa fog ülni, hanem egy hús-vér ember.


A "véreb"

Andy Greenben minden bizonnyal nagyon fura érzések fognak kavarogni, amikor egy-másfél év múlva végre nekivághat az újabb kihívásnak, hiszen a jelenlegi sebességrekordot is ő állította fel, 22 évvel ezelőtt. 1997-ben a Richard Noble által életre hívott Thrust SSC-vel 1223,657 km/h-ig gyorsult az amerikai Black Rock Desertben, amivel

ő lett az első ember, aki szárazföldön átlépte a hangsebességet.

A hihetetlen rekord jó időre el is vette a kedvét az autóépítőknek az újabb kísérletektől, de 2008-ban végül Richard Noble és csapata úgy döntött, hogy itt az ideje belevágni az újabb kihívásba. Mivel a hangsebességet már kipipálták, így a következő cél logikusan csak az óránkénti ezer mérföldes sebesség elérése lehetett, amihez el is kezdték építeni a megfelelő járművet, akkor még Bloodhound SSC néven.


Az eredeti Bloodhound SSC a jellegzetes, kék-sárga festéssel és szponzorlogókkal

Andy Green azóta végigturnézta a bolygót, 2014-ben még Magyarországra is eljött, hogy a gyorsasági autó kartondobozokból felépített makettje mellett meséljen az érdeklődőknek a projektről. 2018-ban viszont a vállalkozás megbicsaklott, és már úgy tűnt, hogy elbúcsúzhatunk a rekorddöntéstől, amikor jött Ian Warhurst, aki felvásárolta az autót, létrehozott egy új céget (Grafton LSR) és az immár Bloodhound LSR néven futó projekt újra sínre került.

A Bloodhound tényleg egészen elképesztő műszaki csúcsteljesítmény, ami valahol félúton jár egy autó és egy repülőgép között,

kis túlzással két szárny meg néhány Sidewinder-rakéta választja el attól, hogy szuperszonikus vadászgép legyen.

És ez egyáltalán nem túlzás, hiszen a Bloodhoundot ugyanaz a Rolls-Royce EJ200 sugárhajtómű hajtja, ami az Eurofighter Typhoont, igaz, csak 480 km/h-ig. Efölött a sebesség fölött bekapcsol a norvég Nammo által kifejezetten a gyorsasági autóhoz tervezett másik gyorsítórakéta, ami a tervek szerint 1609 km/h-ig fogja repíteni a vérebet. A kocsiban emellett található egy ezekhez képest meglehetősen hagyományosnak mondható Jaguar V8-as motor is, ami fedélzeti segédhajtóműként funkcionál - szintén egy olyan megoldás, amit elsősorban repülőgépeknél láthatunk.

Egy ilyen gépet természetesen nem lehet rutinból legyártani, Mark Chapmannek és csapatának erősen feszegetniük kellett a műszaki határokat. Az aerodinamikai kialakítás például a Swansea University bevonásával készült, amelynek kutatócsapata CFD (komputációs folyadék dinamika) szimulációkkal segítette a légellenállás csökkentését, többek között modellezték hogy a különböző sebességtartományokban milyen vertikális, oldalirányú és súrlódási erő hat az autóra. Talán mondanunk sem kell, ezt a technológiát eredetileg szintén a repülőgépgyártásban kezdték el alkalmazni.

Hogy a fejlesztőknek mennyi mindenre kellett gondolniuk, arra jó példa, hogy a Bloodhound üvegszálas kasztnija golyóálló anyagból készült,

hiszen ekkora tempónál már egy apró kavics is lövedékké válhat (a fegyverekből kilőtt töltények sebessége általában 2000 és 4500 km/h között mozog, de léteznek ennél gyorsabb és lassabb fegyverek is).

Érdeklődésünkre a Grafton SLR szóvivője elmondta, hogy a vezető biztonságát számos megoldás garantálja. Maga az autó is strapabíró szénszálas anyagból készült, emellett Andy Green egy kifejezetten az ő alakjára legyártott szénszálas ülésben helyezkedik el, és egy ötpontos heveder rögzíti. A Bloodhound LSR-ben emellett van levegőztető és tűzvédelmi rendszer is, ha valami baj történne.

A Bloodhound LSR-t jelenleg a dél-afrikai sivatagban tesztelik, egyelőre csak nagyon óvatosan: a legutóbbi teszten az autó épp csak túllépte a 800 km/h-t, igaz, 1964-ben még ez is abszolút sebességrekordnak számított volna.

(Fotó: The Bloodhound Project, Forrás: Livescience, Engadget, Wikipedia, BBC)


RATT55 – Kiszúrták a világ legtitokzatosabb gépét az 51-es Körzet felett
A RATT55-öt a híres-hírhedt 51-es Körzet légterében kapták lencsevégre.
Azonosítatlan repülő tárgy csapódott be egy lengyel mezőn!
Azonosítatlan repülő tárgy csapódott be egy lengyel mezőn!
Több hatóság is dolgozik az ügyön.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.