A B kategóriás jogosítvány birtokában sokan még mindig nem érzik magukat készen az önálló közlekedésre. Szoronganak az önálló vezetés, a váratlan helyzetek megoldása miatt, nem magabiztos a tudásuk. Félelem van bennük a többi autó, közlekedési résztvevő kapcsán. A legtöbb autósiskolában elérhető gyakorló vezetés segít abban, hogy a megszerzett papír valódi tudássá váljon. Ha te is magabiztos, rutinos sofőr szeretnél lenni, ez a cikk neked szól.
A legtöbb autósiskolában 30 óra vezetés után már vizsgázni lehet, de ez az óraszám és rutin még nem feltétlenül jelenti azt, hogy készen állsz az éles forgalmi helyzetekre. A vizsga letétele csupán az első lépés: egy szükséges, de nem elégséges feltétele annak, hogy rutinosan és biztonságosan közlekedj. Főként akkor, ha a B kategóriás jogosítvány esetleg vidéken lett a tiéd, és tanulmányaid végeztével Budapesten helyezkedsz el, és szeretnél részt venni a fővárosi közlekedésben. Egy vidéki nagyobb városban szerzett vezetési tapasztalat sem mérhető össze azzal, ami Téged autósként a fővárosban vár majd. Nem kell szoronganod, félned, vagy megijedned a forgalmi szituációktól. Inkább cselekedj és vegyél gyakorló órákat olyan autósiskolában, mint az Atilos Autósiskola, ahol minden vezetési oktató coaching szemlélettel, azaz türelemmel és empátiával tanít.
Az életben egészen más vezetni, ha nem ül melletted egy oktató, aki szükség esetén közbe tud lépni. A legtöbb friss jogosítvánnyal rendelkező sofőr bizonytalanságot él meg az első önálló utak során, főként, ha városban, csúcsforgalomban vagy épp esőben, hóban, erős napsütésben (bármilyen szélsőségesebb időjárási viszonyban) kell manőverezni, parkolóhelyre beállni. A B kategóriás jogosítvány megszerzése utáni gyakorló vezetés pontosan ezekre a szituációkra készít fel, stresszmentes, szakértői támogatással, optimális esetben olyan oktatóval, aki empatikus, türelmes és kizárólag a tanuló érdekeit nézi, ahogy az Atilos Autósiskola minden oktatója.
Hozzátesszük, ha valakinek automata váltós autóra szól a B kategóriás jogosítványa, akkor nem ülhet manuális váltós autóba mindaddig, amíg ún. különbözeti vizsgát nem tesz, és erre jogosulttá nem válik. Ezt a szabályt nagyon komolyan kell venni, így például egy közlekedési baleset esetén még akkor sem ülhet be az automata váltós jogosítványos sofőr a manuális váltós autóba, hogy a közlekedési torlaszt feloldja, mert nincs rá jogosultsága. Ezzel komoly büntetésre, vagy akár a B kategóriás jogosítvány bevonására is számíthat.
+1. Térérzékelésben, manőverezésben, stresszkezelésben fejlődni vágyóknak:
A női sofőrök egyszerű, fiziológiai okokból érezhetik azt, hogy térérzékelésben, parkolásban vagy stresszkezelésben szeretnének fejlődni. Az ilyen okok miatt a gyakorló vezetés mellett döntők ugyanakkor nem kizárólag hölgyek szoktak lenni. Itt is kulcs a türelmes, empatikus oktató, aki, mint egy jó „pszichológus”, ezek kezelésében és fejlesztésében is segít.
Valódi forgalmi rutin: a gyakorló órák során valódi közlekedési helyzetekben tanulhatsz, például csúcsforgalomban, körforgalomban, autópályán vagy egyirányú utcákban. Ezek az élmények máshol, más módon nem pótolhatók.
Biztonságos hibázási lehetőség: a stresszmentes közeg, azaz az oktató segít megelőzni vagy kijavítani a hibákat, így tanulhatsz belőlük anélkül, hogy veszélyeztetnéd önmagad vagy másokat.
Félelemoldás és önbizalomnövelés: aki stresszel a volán mögött, hajlamos rossz döntéseket hozni. A rendszeres gyakorlás segít leküzdeni a félelmet, fóbiákat, belső blokkokat, és önbizalmat ad a vezetésben.
Alkalmazkodás saját autóhoz: a gyakorló vezetés saját autóval is történhet, így megtanulhatod, hogyan reagál a te járműved kanyarodásnál, fékezésnél vagy parkolásnál.
Modern rendszerek használata: sok mai autó különféle elektronikus segédrendszerekkel felszerelt. Ezek működését és helyes használatát is megismerheted gyakorló órákon.
Megfigyelések alapján 90–180 óra vezetés szükséges ahhoz, hogy valaki magabiztos sofőrré váljon, ingergazdag környezetben. Ez nem feltétlenül jelent éveket, ha a gyakorló vezetés heti rendszerességgel folyik. Egy profi oktatóval töltött 10–20 gyakorló óra akár több hónap önálló vezetéssel is felérhet, hiszen célzottan, a te konkrét kihívásaidra fókuszálva tanulod, hogyan kezeld a kritikus helyzeteket.
Sokan az ár miatt halogatják a gyakorló vezetést, holott egy baleset vagy egy hibás manőver sokkal nagyobb költségekkel járhat, nem is beszélve vele járó lelki terhekről. A gyakorló vezetés jogosítvánnyal egy tudatos lépés a biztonságos közlekedés és a felelős sofőrré válás útján. Olyan befektetés ez, amely nemcsak neked, hanem utasaidnak és a közlekedés többi résztvevőjének is biztonságot ad.
A vezetési magabiztosság nem adottság, hanem megszerezhető tudás, ami kizárólag gyakorlással mélyül. A jogosítvánnyal való gyakorló vezetés lehetőséget ad arra, hogy ne csak papírod legyen az autóvezetéshez, hanem valóban jól is vezess. Ne várj arra, hogy „majd idővel belejössz” – inkább válaszd a tudatos fejlődést, szakértő támogatással. Ha egyszer már megszerezted a jogsid, ne engedd, hogy elvesszen a tudásod. Igazán jó vezetőnek akkor vallhatod magad, ha mások hibáját is észreveszed, ki tudod védeni. Ezt segíti a gyakorló vezetés jogosítvánnyal.