Elsőként a Reuters adott hírt arról, hogy a Pentagon hiperszonikus fegyverrendszerének a tesztje balul sült el. A teszt során a fejlesztés alatt álló hiperszonikus siklótechnológiát vizsgálták volna, és ez nem jött most össze. Mostanság rivaldafénybe kerültek a különböző hiperszonikus eszközök, melyek lényege, hogy a légkörben képesek a hangsebesség ötszörösével vagy annál is gyorsabban haladni. A mostani sikertelen eredmény különösen azért fest rosszul, mert a héten derült ki, hogy mind Oroszország, mind pedig Kína sikeresen tesztelt ilyen eszközt.
Elsősorban a kínai teszt adhat okot – legalábbis látszólag – az aggodalomra, mivel abban az esetben éppen olyan rakétával alacsony pályájára juttatott, majd onnan hiperszonikus sebességgel „visszasikló” eszközről (glide vehicle) van szó, mint amihez hasonlót az amerikaik most teszteltek. Erről a lentebb kattintható cikkünkben írtunk:
A másik megoldás a „lélegző rakéta”, és a szintén a fenti cikkben szereplő orosz Tsirkon ebbe a kategóriába tartozik. Egy ilyen hiperszonikus eszközt korábban már az amerikaik is sikeresen teszteltek, a HAWC-rendszert – ez utóbbit egyébként Egyesült Államok Védelmi Minisztériumának kutatásokért felelős részlege, a DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) fejlesztette két cég, a lélegző rakétát építő Raytheon Technologies és a scramjet (supersonic combustion ramjet) hajtóművet kivitelező a Northrop Grumman együttműködésében. Erről a lenti cikkben lehet olvasni:
Hogy az amerikaik is inkább a kínai „hiperszonikus fenyegetést” érzik a tarkójukon, azt mi sem mutatja jobban, mint hogy Joe Biden elnök is ennek kapcsán fejezte ki a héten az aggodalmát. Annak, hogy a mostani teszt során mi nem sikerült pontosan, a The Drive járt utána egy részletes cikkben, és a lényeg annyi, hogy nem maga a hiperszonikus eszköz hibája okozta a teszt kudarcát, hanem az azt hordozó, kísérleti gyorsítórakéta mondott csődöt. Egyes hírek szerint a most tesztelt eszköz annak a rendszernek a tesztje, amelyre a Hadsereg Dark Eagle és a Haditengerészet Intermediate-Range Conventional Prompt Strike programjai is épülnének majd. A Hadsereg és a Haditengerészet 2017 óta dolgoznak együtt ugyanis egy hiperszonikus fegyver kifejlesztésén, és az említett programokhoz kapcsolódóan a Pentagon korábban három sikeres tesztről is beszámolt.
Mint azt a The Drive a fenti cikk frissítésében közölte a Haditengerészet legújabb információi alapján: a kudarcot a kísérleti rakéta meghibásodása okozta, amely rakéta egyébként nem része a végleges fegyverrendszernek. Mint az a közleményből kiderül, a kísérleti rakétákkal végzett tesztek átmenetet képeznek a földi tesztek és a teljes rendszer repülési tesztjei között. Ezekkel a kilövésekkel ugyanis rendszeresen és gyakran lehet repülési tesztekete végezni, ami felgyorsítja a fejlesztési folyamatot. Természetesen a kudarcokból is vonhatóak le következtetések, így ezek a fejlesztések fontos lépcsői, melyek végső célja egyébként egy általános célú hiperszonikus rakéta kifejlesztése, amelynek részei tehát a „siklójármű” (Common Hypersonic Glide Body/CHGB) és a gyorsítórakéta.
Érdekesség, de a The Drive utánanézett annak is, hogy az indításhoz képest hol csapódtak volna be ezek az eszközök, és ez lényegesen nagyobb távolság, mint amit a Hadsereg a Dark Eagle kapcsán közölt, mivel korábban csak annyit említettek, hogy több mint 2800 kilométer távolságot képes az eszköz megtenni. A tesztben viszont a két pont között nagyjából 6400 kilométer volt a távolság.
(A cikkhez használt borító- és címlapkép illusztráció, forrása: Flickr/Marion Doss)
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR