Kínát már korábban is érték kritikák a Long March-5B rakétával kivitelezett küldetések szervezésével kapcsolatban, amelyek utolsó fázisában az űreszköz visszatérő első fokozata, pontosabban azon darabjai, amelyek nem égnek el az atmoszférában, rendre kontrollálatlan módon zuhannak a Földre és ez a legutóbbi misszió során is így történt - Josef Aschbacher, az Európai Űrügynökség főigazgatója november 4-én Twitter üzenetben hívta fel a figyelmet az ehhez hasonló események kockázataira.
"A nagy, klasszikus konstrukciók nem múlnak ki - a darabjaik elérik a felszínt"
- írta Aschbacher, hozzátéve, hogy az elmúlt évtizedben átlag évi 100 nagyobb darab űrszemét lépett be a bolygó légkörébe, ami évente összesen 150 metrikus tonnányi visszatérő egységet jelent.
In the past decade, about 100 pieces of large debris have re-entered the atmosphere each year, with a total annual mass of about 150 metric tons. We must work on technology to better track and predict and mitigate satellites and rocket bodies heading for uncontrolled re-entries.
— Josef Aschbacher (@AschbacherJosef) November 4, 2022
A kínai űrügynökség azonban nem tervez változtatni a hagyományokon, mivel megítélésük szerint a nagyrészt megsemmisülő rakétafokozat megmaradó és becsapódó darabjai nem okoznak problémát és nem tartogatnak veszélyt a földi infrastruktúrára vagy lakosságra nézve. A Reuters beszámolója szerint Zhao Lijian, a kínai kormány külügyminisztériumának szóvivője úgy nyilatkozott, hogy a rakétafokozatok visszatérése bevett gyakorlat nemzetközi szinten is és annak esélye, hogy a légi vagy földi közlekedés számára kockázatot jelentene a becsapódásuk, rendkívül alacsony.
A Long March-5B rakétafokozata azonban mégis okozott némi problémát Spanyolország számára, ahol a Katalónia északkeleti régiójában egy rövid időre le kellett zárni a légteret, mikor pénteken megérkeztek az első fokozat egyben maradt darabjai. Ahogy azt az Egyesült Államok Űrhadereje is megerősítette egy Twitter posztban, az űrszemét végül a Csendes-óceán északkeleti területén csapódott be, vagyis nem lakott területre estek a maradványok.
(Fotó: Getty Images/VCG)
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR