A Nemzetközi Kísérleti Termonukleáris Reaktor (ITER) régóta készül a franciaországi Cadarach-ban és az eredeti tervek szerint már két év múlva, 2025-ben sor került volna az első plazma begyújtására és 2035-ben a deutériummal és tríciummal zajló kísérletek kezdetére. Hogy sikerül-e tartani ezeket az időpontokat, az viszont kérdéses, mivel a bonyolult fejlesztési és építési munkák során időnként nem várt fennakadások és problémák merülnek fel, aminek korrigálása további halasztással jár.
Ez a helyzet a vákuumkamra egyik szegmensével is, amelyet már beemeltek abba az üregbe, ahol a tokamak végleges összeállítására kerül sor. A modullal kapcsolatban méretbeli hibák detektálása miatt indítottak vizsgálatokat, valamint a kamra védelmét ellátó hőpajzs állapota is aggodalomra adott okot, mivel egy, még nem beépített részén a borításnak korrózióra utaló jeleket fedeztek fel. Az ITER Szervezet főigazgatója, Pietro Barabaschi a szegmens kiemelése mellett döntött, hogy a potenciálisan károsodott részeket ki tudják cserélni rajta, ezért az eleve rendkívüli precizitást igénylő beemelési folyamatot "visszafelé" újra meg kellett ismételni.
Az ITER Szervezet beszámolója szerint egyáltalán nem úgy tervezték az összeszereléshez szükséges alkatrészeket, hogy egy ehhez hasonló emelési folyamatot is meg tudjanak valósítani velük, de ennek ellenére mégis sikerült ugyanazokkal az eszközökkel kivitelezni a munkát. Az emeléshez több mint 100 különböző lépésből álló folyamatot terveztek a mérnökök, aminek egyik legfontosabb része az 1350 tonnás struktúra tömegközéppontjának meghatározása volt, amit a vákuumkamra szektorának és a hozzá tartozó torodiális mágnesektekercsek kombinációjának a figyelembevételével számítottak ki.
A folyamatot végül július 4-én indították el és sikerült komolyabb gond nélkül kivitelezni, a modul pedig immár egy másik csarnokban várja a további sorsát. A szétszerelését már megkezdték, a későbbiekben pedig eltávolítják a torodiális tekercseket és a hővédő réteget is. A javítást csak ezután lehetséges elvégezni. A hatos szektor útját az ITER Szervezet videójában kísérhetjük végig.
(Fotó: ITER Organisation)
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR