A 22 tagországból álló ügynökség az ESA tagállamainak miniszteri szintű találkozóján készül beterjeszteni a javaslatot, amelyben forrásokat kérnek a SOLARIS projektre. Ettől azt várják, hogy elkezdhetik a gyakorlatban is feltérképezni az alacsony Föld körüli pályán megépítendő naperőmű megvalósíthatóságát, annak előnyeit, kockázatait és lehetséges kereskedelmi bevezetését is. Ahogy arra az ESA a közleményében rámutat, az űrben termelt napenergia a jövőben hatékonyan egészítheti ki a földi megújulóenergia-termelést, amely nagyon fontos lépés lehet a dekarbonizáció szempontjából.
Az űrben keringő napelemfarmokkal kapcsolatban jellemzően két nagy kihívás merül fel: az egyik, hogy ilyen, több száz kilométeres távolságra a jelenlegi technológiával csak borzasztóan nagy energiaveszteség mellett lehet továbbítani a megtermelt energiát, a másik pedig, hogy a hatalmas kiterjedésű naperőművet robotokkal kéne felépíteni a világűrben - ilyen jellegű projektre pedig mindeddig még nem volt példa. Az első feladat tekintetében az ESA már nem teljesen a nulláról indul, hiszen ahogy arról a The Register beszámolt, az Airbus szeptemberben sikeresen demonstrálta a vezeték nélküli átviteli technológiáját, amelynek során mikrohullámokkal továbbították a energiát, igaz, egyelőre csak 36 méterre. Az Európai Űrügynökség törekvéseit segítheti az is, hogy Nagy-Britannia önállóan már jóval korábban belekezdett egy hasonló projektbe, így ők mostanra már komplett tervekkel rendelkeznek egy űrbeli naperőmű megépítésére.
A november 22-én és 23-án tartott találkozón nem ez lesz a legfontosabb téma, hiszen az ESA elsősorban azt szeretné elérni az államok tisztségviselőinél, hogy kezdjenek bele a FutureNAV néven futó program megvalósításába, amellyel a jelenlegi műholdas navigációs hálózatot fejlesztenék tovább. Ahogy arra az űrügynökség emlékeztet, Európa a Galileo valamint az azt kiegészítő EGNOS rendszereknek köszönhetően már rendelkezik saját helymeghatározó rendszerrel, ennek képességeit bővítenék FutureNAV program keretében. Az elképzelés szerint az új projektben a műholdakat az eddiginél jóval közelebb, alacsony Föld körüli pályán állítanák pályára, ami jobb beltéri lefedettséget biztosítana és a rendszer a jeleket zavaró tényezőkkel szemben is ellenállóbbá válna. Az ESA emlékeztet rá, hogy a navigációs piac évente mintegy 150 milliárd eurós iparágnak számít és világszerte mintegy 6,5 milliárd eszköz kapcsolódik a műholdakhoz, vagyis a rendszer fejlesztése meglehetősen profitábilisan kivitelezhető.
Az űrügynökség a FutureNAV-on kívül egyéb, a helymeghatározást érintő javaslatokkal is készül a november végi találkozóra: a GENESIS program keretében minden eddiginél pontosabban térképeznék fel a Föld formáját, míg a Moonlight projekttel a telekommunikációs és navigációs képességeket a Holdra is kiterjesztenék, aminek a készülődő emberes Hold-missziók miatt van különösen nagy jelentősége.
(Borítókép: ESA/Youtube)
 
         Cayenne Coupé E-Hybridek
                    A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Cayenne Coupé E-Hybridek
                    A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR