Az első szuperszonikus repülőgép-hajtómű, ami teljes mértékben fenntartható üzemanyaggal működik

2023 / 01 / 02 / Bobák Zsófia
Az első szuperszonikus repülőgép-hajtómű, ami teljes mértékben fenntartható üzemanyaggal működik
A Boom Supersonic gépével, az Overture-rel a szuperszonikus utasszállítás új korának eljövetelét ígéri és a hozzávaló hajtóművet is bemutatták.

A Boom Supersonic néhány évvel ezelőtt bemutatott Overture repülőgépe lehet egyike az első gépeknek, amelyek visszahozzák a Concorde-ok korát, vagyis azokat az időket, mikor a London-New York utazás csak nagyjából három órát vett igénybe. A szuperszonikus sebességgel történő utazás a huszonegyedik században nem feltétlenül lesz ugyanolyan gyors, mint régen: azt még a Boom Supersonic sem ígéri, hogy szárazföld felett a hangsebességnél gyorsabban repülhetnek a gépeik, erre valószínűleg csak az óceán felett nyílik lehetőség, ahol 1.7 Mach-al haladhatnak majd, míg a Concorde-ok elérték (általában szintén vízfelületek fölött) a 2 Mach-ot is. A szuperszonikus utasszállítás azonban így is jócskán lerövidítheti a levegőben töltött idő hosszát és új lehetőségeket nyit meg a légitársaságok és utasok előtt.

Az Overture egy szempontból a Concorde-oknál is különlegesebb alternatívát kínál a hagyományos repülőgépekkel való közlekedés helyett: a nagy sebesség és nagy fogyasztás ellenére környezetbarát módon valósítja meg az utasszállítást. A vállalat a géphez készülő Symphony hajtóművet úgy tervezte meg, hogy teljes mértékben fenntartható repülőgép üzemanyaggal (SAF) tudjon üzemelni, valamint minél költséghatékonyabb legyen. A Boom a Florida Turbine Technologies (FTT) céggel, a GE Additive-vel és a StandardAeróval együttműködésben fejlesztette ki a motort, amivel egy "gazdaságilag és környezeti szempontból fenntartható szuperszonikus gépet" tudnak biztosítani az ügyfeleiknek.

A hajtóművet a többi turbóventilátoros sugárhajtóműtől eltérő módon a Boom által tervezett speciális beömlőnyílással látták el és úgy alakították ki, hogy a szokottnál alacsonyabb zajszintet generáljon haladás közben. A Symphony emellett nem rendelkezik utánégetővel, egészen könnyű súlyú és a leírás szerint a karbantartásának egyszerűsége miatt 10%-kal olcsóbbá teszi a repülőgép üzemeltetési költségeit. A Boom Supersonic a hajtómű gyártását 2024-ben tervezi elkezdeni és az első repülési tesztre az Overture részeként 2027-ben kerülhet sor.

(Fotó: Boom Supersonic)

Így fog kinézni a világ leggyorsabb utasszállító repülőgépe Immár nyolc éve annak, hogy az amerikai Boom Supersonic alapítói a fejükbe vették, hogy a Concorde nyomdokain haladva megalkotják az újgenerációs szuperszonikus utasszállító repülőgépet, amelynek végleges dizájnjáról két nappal ezelőtt, a Farnborough-i Nemzetközi Légibemutatón rántották le a leplet.


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.