Az eVTOL-ok jövő háborúiban való alkalmazási módjainak kutatása egyre több katonai program részét képezi: ezek a járművek ugyanis agilis, gyors fel-, és leszállást lehetővé tevő kialakításuk és akár távoli vagy automatizált irányítással is megoldható üzemeltetésüknek köszönhetően jó szolgálatot tehetnek olyan szituációkban, amelyekben a tradicionálisan alkalmazott gépek kevésbé ideálisak a probléma megoldására.
Ilyen szituáció lehet például egy konfliktus során a katonai helyőrség központjának támadása miatt a leszállóhely megrongálódása vagy akár teljes pusztulása: ekkor a könnyen levegőbe emelkedő és landoló eVTOL-ok még mindig alkalmazhatóak, a kiépített leszállóhelyet igénylő repülőgépekkel ellentétben. Emellett ezek az automatizált "repülő autók" viszonylag csendesen, de mégis gyorsan a segítségére siethetnek a mentésre szoruló katonáknak, anélkül, hogy egy pilóta életét kellene veszélyeztetni az akció során.
Ez csak két felhasználási mód a sokból, amelyet az Egyesült Államok Légiereje (USAF) tervez az eVTOL-ok segítségével, ezenkívül még több mint 60 más típusú alkalmazási terület lehetőségeit is vizsgálják az Agility Prime program keretein belül. A 2020 áprilisában indított program különlegessége, hogy az eVTOL-ok potenciális hadászati felhasználásának vizsgálata mellett az ilyen típusú járműveket fejlesztő cégek munkáját és a légi eszközök hétköznapi, kereskedelmi célú alkalmazásának lehetőségeit, illetve társadalmi elfogadottságát is igyekszik elősegíteni, hogy az eVTOL-ok minél előbb benépesíthessék az eget háborúban és békében egyaránt.
A program egyik állomásaként a Lift Aircraft vállalat már demonstrálta a saját gyártmányú járművének, a Hexának a képességeit (amelynek kialakítása egy magyar tervezőcsapat, a Maform munkájának eredménye), mikor májusban az Emerald Warrior 22.1 gyakorlat alatt bemutatta a járművet a Légierő képviselői előtt. A Hexa sajátos külsejű gépe pilóta nélküli repülésre is képes, távolról irányítható üzemmódban már áprilisban tesztelték az Eglin Légierő Bázison, mikor összesen 10 percet töltött a levegőben. A jármű 18 rotorral van felszerelve, a benne ülő pilóta joystickkal és érintőképernyő segítségével irányíthatja, vízen is tud landolni és csak 195 kilogrammot nyom.
A Hexa azonban csak az egyike azoknak a gépeknek, amelyek a Légierő kötelékében háborúba mehetnek, az USAF ugyanis még számai másik céggel is tárgyalásokat folytat és a végső döntés még nem született meg a leendő fejlesztésekkel kapcsolatban. A Defense News hírei szerint az eVTOL-okat első körben gyakorlatozásokhoz fogják majd alkalmazni, valamint szállítmányt fuvaroznak velük, a háborúban való felhasználás csak később következthet.
(Fotó: U.S. Air Force/Samuel King Jr.Staff Sgt. Taylor Crul)
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR