Az elektromos mobilitás vethet véget a SUV-mániának

2020 / 12 / 20 / Rácz Tamás
Az elektromos mobilitás vethet véget a SUV-mániának
Amikor a hatótávolság és az energiahatékonyság kerül előtérbe, a divatot könnyen legyőzheti az észszerűség.

Az autópiac és az autóipar az elmúlt bő két évtizedben a SUV-ok, szabadidőautók, hobbiterepjárók, crossoverek térnyeréséről szólt, minden kategóriában. A magas, széles, hatalmas homlokfelületű, nagy kerekű kocsik látványukban a biztonság és a megállíthatatlanság, a bárhová eljutás képességének hamis illúzióját keltik, illetve azt sugallják, hogy ők erősebbek, nagyobbak az alacsonyabb kocsiknál. Az emberek pedig szeretnek kitűnni, szó szerint is kiemelkedni a tömegből, tehát lelkesen cserélték SUV-ra régi autóikat.

A klasszikus városi kisautók helyére kis crossoverek jöttek, a kompakt és középkategóriában a nagyobb családi szabadidőautók kezdték kiszorítani a Golf- és Passat-kategóriát, sőt:

egy idő után még a terepjárókat is jórészt leváltották a hobbiterepjárók,

de az egész folyamatot a prémiumgyártók nagykocsijait leváltó SUV-ok vezették fel. Ha meg kellene nevezni a főkolomposokat, akik után elkezdett vonulni ezzel az őrülettel az autópiac is, az autóipar is, egyértelmű, hogy a Mercedes ML (1997) és a BMW X5 (1999) lennének azok. (Mindez elsősorban Európára vonatkozik, az USA piacán és Ázsiában nem egészen ez a SUV-kultusz történetisége, de a jelenség ott is abszolút jelen van.)

A SUV-okkal kapcsolatos legnagyobb probléma a hétköznapokban az eredendően pazarló konstrukció. Nagy kerék: nagy légellenállás, nagy gördülési ellenállás, feleslegesen nagy helyigény a karosszérián belül. Meredek szélvédő, magasra húzott orr: nagy légellenállás. Az összkerékhajtás mechanikus elemei: nagy helyigény a karosszérián belül, súlytöbblet.

Ahhoz, hogy egy SUV az utastérben ugyanolyan tágas lehessen, mint egy azonos kategóriájú klasszikus modell, szükségszerűen nagyobbnak kell lennie. Ahhoz, hogy ugyanolyan dinamikus és gyors lehessen, a nagyobb súly és nagyobb légellenállás mellett nagyobb motorteljesítmény szükséges, ami természetesen nagyobb üzemanyagfogyasztással is jár. A vevőket ez a többletfogyasztás eddig nem nagyon zavarta, a többletköltséget boldogan kifizették a divatért. Viszont úgy néz ki,

az elektromos mobilitásban ez a SUV-dolog már nem igazán működik.

A villanyautók hatékonysági ranglistáján az első három helyezett, tehát az a három jelenleg kapható vagy hamarosan gyártásba kerülő kocsi, amely a legnagyobb távolságra tud eljutni adott energiamennyiséggel, nem meglepő módon nem SUV:


Forrás: EV Database - a lista további tagjai közt is ritkaság a SUV vagy a crossover

Alacsony építés, aerodinamikus forma, kis keresztmetszet, lapos szélvédő, a karosszériába illeszkedő kerekek: ez kell ahhoz, hogy egy kilowattóra minél több kilométeren át tartson. És a vevők, úgy tűnik, végre igénylik is a kis fogyasztást, még a nagy, drága autóknál is. Hiszen az elektromos autóknál már nem csak pénzzel hanem idővel is meg kell fizetni a hatékonytalan terepjárós dizájn árát: ha gyorsabban lemerül az akku, gyakran és többet kell ácsorogni a töltő mellett. És még ha ki is fizetnék egy nagyobb, drágább akku árát a többet fogyasztó, nehezebb, rosszabb aerodinamikájú SUV-okban a műfaj rajongói, az se megoldás. Hiszen a nagyobb akku nem csak drágább, nehezebb is, a többletsúly pedig megint csak többletfogyasztással jár.

Az értékváltás mintája már mintha már kezdene is megnyilvánulni a nagy autógyártók közeljövőben érkező elektromos családi modelljeinek választékában. Ha minden igaz, a SUV-kornak tényleg vége és jön az alacsony, áramvonalas autók kora:


Miközben a benzines és dízel Passat és Arteon hamarosan nyugdíjba megy az általános érdektelenség miatt (ugyanis a vevők inkább SUV-ot vesznek), a VW sokat remél a meglepően Passat-szerű, hamarosan érkező elektromos modelltől, az Aeró-tól. Ami nagyjából úgy flog kinézni, mint a képen látható Space Vizzion koncepciómodell

A BMW iX már inkább csak nevében hordozza a márka SUV-jait jelölő X betűt. Ha jól megnézzük, ez bizony inkább egy aerodinamikus kombi, mint egy SUV

A Peugeot 208, amelyből elektromos változat is készül, Év Autója lett Európában. És mi volt a második és harmadik helyezett? A Tesla Model 3 és a Porsche Taycan - két elektromos autó, egyik se SUV!

Na jó, a Peugeot azért megadja a lehetőséget a vásárlóknak a SUV választására is az elektromos 208-as technikájával, az e-2008-cal. (És persze a Tesla Y is a Model 3 crossoveresített változatának tekinthető)

Paradox, de az emberiségre és a divatra igen jellemző módon a SUV-ok talán egy olyan területen tartanak ki majd a legtovább az elektromos korban, ahol végképp semmi szükség terepjárásra: a városi autók körében. Az elsősorban városi forgalomban használt kis méretű kocsiknál a légellenállás kérdése másodlagos, kis sebességnél nincs igazán jelentősége az aerodinamikának. Így hát az első magyarországi gyártású villanyautó, a Mercedes EQB továbbra is crossover jellegű kocsi lesz. Aki viszont időnként messzire és gyorsan szeretne elautózni egy kis elektromos Mercivel, jobban jár, ha inkább megvárja a következő villany-kisMercit, ami valami olyasmi lesz, mint az EQA tanulmány. Tehát nagyon nem SUV:


Mercedes EQB

Mercedes EQA

A SUV-oknak még lehet egy nagy visszatérésük a későbbieken: amikor szárnyra kap a hidrogénalapú mobilitás. A gyorsan tankolható, megújuló energiával viszonylag könnyen előállható üzemanyagnak úgyis nagy térfogatú (bár kis tömegű) tartályokra van szüksége, ha pedig a hosszú távú utazóautóknak úgyis nagynak kell lenniük, megint visszatérhet a terepjárós forma. Már vannak is jelei annak, hogy erre számíthatunk, hiszen a ma viszonylag nagy sorozatban készülő hidrogénautók közül kettő - SUV.


Toyota Mirai: klasszikus középkategóriás hidrogénautó

A Honda Clarity is lapos, kiváló aerodinamikájú hidrogénautó, de neki muszáj is annak lennie, mert az amerikai piacon alacsony fogyasztású plug-in hibrid változatban is árulják

A Nexo már a második generációs Hyundai-hidrogénautó és az első is egy kompakt SUV volt

A Mercedes egy SUV_ból csinálta meg az első nagy sorozatszámú hidrogénautóját, a GLC F-Cell-t

Ez is érdekelhet:

Sanghajban megjelent az első önjáró KFC-étterem Néhány éve még teljes sci-finek tűnt, hogy egyszer majd a mobilunkról megrendelt önvezető éttermekből vagy vegyesboltokból vehetünk élelmiszereket, Kínában viszont ez az utópia már megvalósulni látszik.

Néhány Teslában mától már elérhető a "teljes önvezetés" funkció Elon Musk Twitteren jelentette be, hogy elkezdik ellátni az autóikat a "full self-driving" szolgáltatás béta verziójával, ami szerinte "kvantumugrás" lesz ahhoz képest, amit a kocsik eddig tudtak.

Nyolc technológiai trend, ami alapjaiban határozhatja meg a következő évtizedet Ha a CES-re hagyatkozunk, néhány év múlva egy sci-fiben fogunk élni, robotbuszok, légitaxik és az embereket kiváltó robotok között. Ha mégsem így lesz, ez a nyolc trend akkor is biztosan nagyon hangsúlyos lesz a következő években.


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.