Az Egyesült Arab Emírségek Remény nevű szondája holnap éri el a Marsot, holnapután Kína jön, egy hét múlva az USA

2021 / 02 / 08 / Justin Viktor
Az Egyesült Arab Emírségek Remény nevű szondája holnap éri el a Marsot, holnapután Kína jön, egy hét múlva az USA
Holnaptól nagy lesz a tolongás a Mars körül, miután kedden délután megérkezik az Egyesült Arab Emirátusok űrhajója a bolygóhoz, elsőként a több tízezer kilométer per órás sebességgel oda igyekvő három misszió közül. Összefoglaltuk mit ígér Marskutatás tekintetében az előttünk álló izgalmas tavasz.

Al Amal, azaz Remény

A három küldetés űreszközei tavaly nyár óta több száz millió kilométert tettek meg, és hamarosan mindegyik megérkezik, hogy elvégezzék a rájuk bízott feladatokat. Az Emírségek szondája után kevesebb mint 24 órával érkezik a kínai orbiter-rover kombó, és a sort végül február 18-án zárja a NASA Preseverance roverje az Ingenuity helikopterrel, hogy sziklákat gyűjtsön a Földre való visszajuttatáshoz. Ez kulcsfontosságú lépés lesz annak eldöntésében, hogy létezett-e valaha is élet a Marson.

Az Egyesült Arab Emírségek és Kína egyaránt új vendégek lesznek a Marson, ahol a Föld követeinek eddig több mint a fele kudarcot vallott. Kína első Mars-küldetése például, melyet Oroszországgal közös erőfeszítéssel indítottak 2011-ben, soha nem jutott túl a Föld körüli pályán. Érdekesség hogy a három egyidejű küldetés majdnem négy lett, de az Európai Űrügynökség elhalasztotta az ExoMars-misszió startját. Az Al Amal, azaz Remény névre keresztelt szonda kilövésére magyar idő szerint július 19-én került sor, egy Mitsubishi H-IIA rakéta fedélzetén a japán Tanegasima Űrközpontból. A szonda Marshoz érkezése egybeesik majd az ország alapításának 50. évfordulójával.

Az űrszonda feladata a bolygó atmoszférájának a feltérképezése lesz, hogy a kutatók az eddiginél pontosabb képet kaphassanak a Mars klímájának változásairól. Nagyjából húsz kilométer magasságban keringhet majd a bolygó felszíne felett, megvizsgálva az atmoszféra felsőbb és alsóbb rétegei közötti kapcsolatot, választ keresve arra, hogy mi okozza a hidrogén és oxigén összetevők elpárolgását a világűrbe. Az Al Amal-missziót két évesre tervezték, de akár 2025-ig is gyűjthetnek adatokat az égitestről.

A műhold fedélzetén három fontos műszer lesz, az Emirates Exploration Imager, ami egy nagy felbontású kamera, az ultraibolya-sugárzást vizsgáló Emirates Mars Ultraviolet Spectrometer, valamint az Emirates Mars Infrared Spectrometer infravörös szenzor.

Az Emirátusoknak csak 2014 óta van űrügynöksége, a Mars-misszió megtervezésében és elindításában a Coloradói Egyetem segítette őket. Az Emírségek egyébként korábban azt is bejelentette, hogy 2117-re állandó személyzettel működő kolóniát építenének a Marson, amit a jelenlegi küldetés hívatott megalapozni. Dubaj mellett már el is kezdték építeni egy marsi város prototípusát.

Indítási ablak

A három egyidejű küldetés időzítésének oka, hogy a vörös bolygó mindössze 26 havonta kerül elég közel a Földhöz, és ilyenkor csupán jellemzően egy-két hónapos indítási ablak áll rendelkezésre, a küldetések fellövéséhez. A NASA Mars 2020 missziójának célja az, hogy a Perseverance Marsjáró segítségével az élet korábbi nyomai után kutassanak, és mindent egybevetve ez lesz a tizenötödik küldetésük a bolygóra.

Februárban három űreszköz is eléri a Marsot, az egyik pedig már egy képet is küldött Nem túlzás azt állítani, hogy a február történelmi hónap lesz az űrkutatásban, hiszen néhány napos különbséggel nem kevesebb, mint három űreszköz fogja elérni a vörös bolygót - ezek közül kettő olyan országé, akik most először jutnak el a Marsra.

A Preseverance rögös útja

A Perseverance fellövése után rögtön problémákkal küzdött, a kommunikációs jeleit be lehetett ugyan fogni, de feldolgozásuk nem sikerült. A problémát az okozta, hogy a NASA egy Deep Space Network nevű rendszert használ, amit a mély űrre terveztek, földközelben lebénította a túl erős jelszint, vagyis a problémát a vevőegységek állítható érzékenysége okozta, és ezt sikerült elhárítani.

A másik gond az volt, hogy a hőmérséklet váratlan zuhanása miatt a Perseverance biztonsági üzemmódba kapcsolt, mivel a marsjáró Földárnyékba került, és itt sokkal alacsonyabb a hőmérséklet. A biztonsági módra a nukleáris elem védelme miatt van szükség, ilyenkor a rover kikapcsolja az összes, nem életfontosságú rendszerét, és a küldetésirányításra vár. Ez az esemény sem okozott semmiféle fennakadást, az érintett rendszerek jól vizsgáztak.

Ha egyszer megérkezik és sikeresen leszáll, a plutóniummal hajtott önvezető Preseverance a landolási helyszínként választott Jezero-kráternél gyűjt majd geológiai mintákat, és így innen érkezhetnek majd az első marsi kőzetminták a Földre. A rover működése megegyezik a földi önvezető autókéval, lézerszkennerével gyorsan, nagy felbontásban térképezheti fel a környezetét, fejlett detektoraival rengeteg adatot gyűjthet.

A földi irányítás kétféleképp vezetheti a rovert: elküldhetik számítógépének az utasítások listáját, ezt hívják “vak vezetésnek”, vagy használhatják a „vizuális odometriát” (VO), melynek során a rover körülbelül méterenként megáll, és képet készít a látottakról, melyet fedélzeti számítógépe analizál, és megállapítja, hogy merre tovább. A fedélzeti számítógép úgy hoz döntést, hogy megkeresi a kép megkülönböztető jellemzőit, összehasonlítja azt egy előző képpel, és kiszámítja a rover helyzetének tényleges változását.

„Néhány kulcsfontosságú navigációs fejlesztésnek köszönhetően a Perseverance képes lesz legalább kétszer olyan gyorsan haladni, mint a Curiosity az új dedikált informatikai erőforrásoknak és a jobb algoritmusoknak köszönhetően” - vélekedett Evan Hilgemann, a NASA mérnöke.

Philip Twu, a NASA Jet Propulsion Laboratóriumának robotrendszerekkel foglalkozó mérnöke egyenesen a Mars első önvezető autójának nevezte a rovert. A Perseverance azonnal megkezdi majd a leszállást, amint eléri a bolygót, hasonlóan a Curiosity 2012-es ereszkedéséhez. Az esélyek jónak tűnnek, az USA eddig 9-ből 8 alkalommal hajtott végre sikeres Marsra szállást (a Mars Polar Lander 1999-ben tört össze). A leszállásról a NASA korábban már egy látványos animációt is megosztott.

A Tienven-1

Az Emirátusok és Kína űreszközei már majdnem megtették az odaúthoz szükséges 480 és félmillió kilométert, és a Tienven-1 (a mennyei igazság keresése) holnapután kezdi meg a Mars körüli pályára állást. Érkezésekor körülbelül százkilencvenmillió kilométerre lesz a Földtől, Li Zencsai parancsnokhelyettes a projekt egyik vezetője elmondta, hogy a szonda repülési sebessége nő, ahogy a Nap gravitációja egyre kevésbé hat rá.

A sebessége most huszonkét kilométer/másodperc körül alakul, összehasonlításképpen, az Emirátusok szondája 21,5 kilométert tesz meg másodpercenként, amit a hivatalos weboldalon pörgő számláló is mutat. A Tienven-1 július huszonharmadikán indult, ami egyúttal Kína önálló bolygókutatási missziójának első lépése volt, és ma már olyan közel van a Marshoz, hogy egy fotót is küldött a bolygóról.

A kínai küldetés marsjárója jóval kisebb, mint a Perseverance, és az Utopia Planitián szállhat majd le, ami egy marsi síkság a Naprendszer legnagyobb, 3300 kilométer átmérőjű, Utopia nevű meteorkráterében. A marsjáró céljaival kapcsolatban a kínai űrügynökség elég szűkszavú volt, annyit tudni, hogy a küldetés célja a bolygó tanulmányozása, komplex kutatás részeként térképezhetik fel az atmoszférát, a geológiai sajátosságokat és a permafrosztot. Mindehhez a bolygó körül keringő szondát, a leszállóegységet és a kínai marsjárót együtt tervezik felhasználni.

Kína további Marsi küldetéseket is tervez. 2028-ban megkísérelnek majd marsi kőzetmintákat visszahozni a Földre, ami természetesen a NASA és az ESA terveiben is szerepel még ebben az évtizedben. Ha a mostani első Marsra indított küldetésük rögtön sikeres lesz, konkrétan, ha képesek lesznek elérni a bolygót és leszállni a felszínre, az jelentős lépés lesz Kína számára e cél elérése felé. Ugyanakkor nem sietik majd el a próbálkozást, a szonda néhány hónapig csak kering majd a bolygó körül, mielőtt megpróbálkoznának a landolással.

Városok a Marson

A Marson épített városoktól talán még messze vagyunk, de a holnaptól soron következő helyszíni kutatások minden eddiginél közelebb hozhatják őket. A városok kérdése jelenleg szinte csak megválaszolatlan kérdésekből áll, és ezek száma jelentősen csökkenhet, ha a jobban megismerjük majd a vörös bolygón felmerülő kihívásokat és lehetőségeket.

A Virgin Galactic elnök-vezérigazgatója, George Whitesides szerint ötven éven belül a vállalatok és a kormányzati ügynökségek belépnek majd a hiperszonikus szállítás korszakába. "Az elmúlt ötven évben nem változott számottevően a légi közlekedés sebessége, vagyis már nagyon időszerű az a bizonyos előrelépés. Az előttünk álló időszak már nem a nemzetekről szól majd, helyettük a magáncégek egyengetik az űrutazás történetének rögös útját." A magánszektor máris hatalmas lehetőséget lát a már ma, indulása előtt szalagcímeket produkáló űrturizmusban.

Úton a csillagok felé, avagy mi vár ránk, ha átléptük az űrkutatás új aranykorának küszöbét? A következő évtizedekben valószínűleg gyarmatosítjuk a Holdat, otthagyjuk lábnyomunkat a Marson, és messzebbre utazunk naprendszerünkben, mint amiről álmodni mertünk.

Űrjog az üllőn

Az Emirátusok komolyan veszi világűrbeli jelenlétét. Dubaj nemrég azt is bejelentette hogy felállítják saját űrbíróságukat a világűrben előálló kereskedelmi jellegű vitás kérdések rendezésének érdekében. A bíróság székhelye a Dubaj Nemzetközi Pénzügyi Központ (DIFC) bíróságán lesz, ami brit rendszer szerint működő független választott bíróság. A világűrben érvényes törvényeket olyan nemzetközi egyezmények szabályozzák, mint az 1967-es ENSZ űregyezmény.

A DIFC bíróságok vezető közjegyzője, Amna Al Owais komoly igényeket lát a dubaji űrbíróság szerepére, a világűrben valószínűleg előforduló sokféle vitás helyzet okán, például a törvényszerűen előbb-utóbb összeütköző űreszközök miatt, vagy az űrbányászatot, illetve az űrturizmust érintő számtalan lehetséges ügyben.

Így építene várost a Marson Elon Musk A techguru egy Twitter-beszélgetés során ismertette nagyszabású tervét, amely szerint húsz év alatt önfenntartó város épülhet a vörös planétán.

Célkeresztben a Mars

A Planetary Society egy nonprofit civil alapítvány, amelyet maga a legendás Carl Sagan amerikai csillagász alapított 1980-ban két társával, Bruce Murray-jel, a NASA rakétakutatási részlegének vezetőjével és Louis Friedmann űrhajózási mérnökkel. Az alapítvány célja a Naprendszer, elsősorban a földközeli objektumok megismerése és az idegen élet kutatása.

Emily Lakdawalla a szervezet egyik munkatársa, az összes rendelkezésre álló adat felhasználásával részletes, nagyfelbontású, térképet készített, melyen minden sikeres és sikertelen Mars-expedíció adatait és landolási helyszínét feltüntette, a közeljövőben tervezett küldetések adataival együtt. A térkép nagy felbontásban letölthető ide kattintva, vagy még nagyobban, ide.

(Kép: Kínai Nemzeti Űrügynökség, NASA, Emiratesmarsmission)

Ez is érdekelhet:

A NASA a Marsra küldené a Boston Dynamics robotkutyáját Az ötlet annyira logikus, hogy az a meglepő, hogy csak most merült fel.

Ezek a legégetőbb problémák, melyeket meg kell oldani ahhoz, hogy a Marsra menjünk Az emberiség egyre inkább a Mars irányába kacsingat, de mielőtt odajutnánk, rengeteg problémát meg kell oldani. Ezekből gyűjtöttük össze a legégetőbbeket.

Sós víz kellene ahhoz, hogy életben maradhassunk a Marson Egy új tanulmány szerint a Marson található sóoldat oxigén, és üzemanyag előállítására egyaránt alkalmas. Már csak egyetlen kérdés maradt: mi lesz a megvalósítással?


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Az Űrodüsszeiában felcsendült az űr himnusza, most útnak indult, hogy négy év múlva elérje az Alpha Centaurit
Az Űrodüsszeiában felcsendült az űr himnusza, most útnak indult, hogy négy év múlva elérje az Alpha Centaurit
A közvetítést úgy oldották meg, hogy a jelek a Voyager 1 útját is keresztezzék.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.