Az autós menetrögzítő kamerák története régebben kezdődött, mint gondolnánk

2023 / 12 / 04 / Bobák Zsófia
Az autós menetrögzítő kamerák története régebben kezdődött, mint gondolnánk
Menetrögzítő kamerát már az 1930-as években is használtak, igaz, kicsit más formában, mint manapság.

A Popular Science magazin 1939 szeptemberében megjelent számában egy új találmányról tudósított az egyik cikk - egy olyan megoldásról, ami akkor még különlegességnek számított, de azóta már a rengeteg autós használja a mindennapok során. A beszámoló szerint H. Galbraith közrendőr leleményes módszert talált a szabályszegők lefülelésére: kamerát helyezett szolgálati autójának műszerfalára, amivel felvételeket tudott készíteni az előtte haladó közlekedőkről. A rendfenntartó az 1929-ben alapított CHP (California Highway Patrol) munkatársaként az állami autópályákon ellenőrizte a rendet és a kamera felvételeit abból a célból őrizte meg, hogy szükség esetén a bíróság előtt bizonyítékul tudjanak szolgálni a szabálysértés elkövetésének igazolására.

A Galbraith által használt eszköz nem kifejezetten a rendőri intézkedésekhez kifejlesztett berendezés volt, hanem egy kis méretű, kézi mozikamera, de a célnak így is megfelelt: elég kicsi volt ahhoz, hogy ne takarjon ki sokat a sofőr látóteréből és tudott mozgóképet rögzíteni.

Ez a majdnem kilenc évtizeddel ezelőtti innováció az egyik első dokumentált esete azon technológia megjelenésének, amit ma már fedélzeti kameraként, menetrögzítő kameraként vagy dashcamként ismerünk,

még ha nem is lehet a mai eszközöket a kaliforniai rendőr módszerének egyenes ági leszármazottainak tekinteni. A felhasználási cél azonban nem változott sokat, a legfontosabb aspektust továbbra is az utakon való történések felvétele jelenti, főként azért, hogy baj esetén visszakövethetőek legyenek az események.


H. Galbraith közrendőr története a Popular Science 1939-ben megjelent magazinjában (Kép: Popular Science)

Bár H. Galbraith közrendőr tettét csak a Popular Science emlékezete őrizte meg, de az 1960-as évekből már jóval több fedélzeti kamerás felvétel maradt az utókorra és addigra a rendőrség is szélesebb körben kezdte alkalmazni a megoldást a forgalom megregulázására. A kamerák még ekkor is nagyobb típusok voltak, a Sony termékeitől kezdve a Kodak Brownie szögletes dobozkájáig és nehézkesen lehetett őket biztos pozícióban tartani a műszerfalon, de az Egyesült Államoktól Nagy-Britanniáig sokfelé vált népszerűvé ez a fajta autós "mozizás". Egy 2016-ban előkerült felvételt a hírekben az első dashcames videóként mutattak be: a felvételt a brit Maud Mellors rögzítette Hull városában, miközben fia, Peter Mellors vezetett.

Az 1969-ből származó videót Mellors unokája hívta elő és tette közzé és, bár a felvétel valójában közel sem tekinthető a legelső dashcam filmnek, de bemutatja a menetrögzítés másik hasznát a rendőrségi felhasználáson kívül, mégpedig a városok, tájak, közlekedési eszközök látképének megőrzését olyan szemszögből, ami által szinte a régmúlt részeseinek érezhetjük magunkat.

Fedélzeti kamerákkal az elmúlt években is sok-sok fontos eseményt vettek filmre az autósok, amelyeket gyakran véletlenül sikerült dokumentálni. Ilyen történés volt például a cseljabinszki meteorrobbanás 2013-ban, amiről számtalan dashcam videó született az Oroszországban addigra igencsak elterjedt technológia népszerűségének köszönhetően. A menetrögzítő kamerák elterjedéséhez, aminek következtében már közel sem csak a rendőrség, hanem sok-sok magánszemély is rendszeresen használja a technológiát, hozzájárult a kamerák fejlődése, az eszközök egyre kisebb méretű verzióinak megjelenése és természetesen a kifejezetten az autós menetrögzítés céljára kialakított termékek megjelenése a piacon, amiket már sokkal könnyebb a szélvédőre rögzíteni. És szerepet játszott a folyamatban még egy szempont: a rossz közeledésbiztonság, ami nem csak az orosz utakon jelent problémát. Az oroszok szeretete a fedélzeti kamerák iránt feltehetően innen származik, a felvételek ugyanis bizonyos fokú védelmet nyújthatnak egy-egy baleset körüli viták rendezése során a vétlen félnek, de akár a rendőrség ellen is lehet fordítani az eredetileg a rendőrség által használt módszert, amennyiben valamilyen fajta korrupt helyzetben találja magát az ember.

A menetrögzítő kamerák felvételeire más-más szabályok vonatkoznak az egyes országokban, de általában a könnyen hozzáférhető berendezések alkalmazása megengedett, sőt, a felvételeket szükség esetén akár a bíróságon is fel lehet használni bizonyítékként.

Fontos szempontot jelent azonban a kamerák elhelyezésének módja, mivel úgy kell installálni őket, hogy a sofőr kilátását a lehető legkevésbé zavarják.

Ez főként a szélvédőre erősített verziók esetében lényeges, az ilyen típusokat egyes helyeken, többek között az Egyesült Államok Alabama, Arkansas, Connecticut és több más államaiban tilos használni. A műszerfalra helyezett kamerák alkalmazása ezekben a régiókban is legális. A fedélzeti kamerák Magyarországon is engedélyezettek, de a felvételeken szereplők személyi jogainak védelme miatt a videók készítése és közzététele már a GDPR rendelet szabályozásával ütközhet és az sem egyértelmű, hogy szabálysértés esetében, bírósági per során fel lehet-e használni bizonyítékként, mivel ehhez elvileg a felvételen szereplők beleegyezésére is szükség van, emellett az adatvédelmi szempontból jogsértő módon rögzített felvételek elbírálása egyébként is ellentmondásos, de a gyakorlatban gyakran elfogadják ezeket a felvételeket.

Ha igazán a jogszerű adatkezelés szabályai szerint akarja valaki használni az autós kamerát, akkor jól láthatóan jeleznie kell mások számára a dashcam jelenlétét, a felvételeket rövid időn belül, illetve rendszeresen törölni kell és a felvételen szereplőknek adatkezelési tájékoztatót kell biztosítania, ha erre igény van. A videók nyilvánosság előtti bemutatása előtt a felvételen látható személyes adatokat, úgymint rendszámokat vagy arcokat felismerhetetlenné kell tenni.

A fedélzeti kamerák használata körüli bonyodalmak kibogozásánál jóval egyszerűbb feladatot jelent azonban magának a kamerának a beszerzése, mivel ma már rengeteg gyártó termékei közül válogathatunk. A 15 000 forintos modellektől a 100 000 forintot is meghaladóig sokféle típussal találkozhatunk, az árat többek között az extra funkciók jelenléte és a képminőség szabja meg. A megfizethetőbb berendezések között találjuk például a tajvani Mio termékeit, amelyekből rendelkezésre állnak bonyolultabb rendszerek, úgymint az első és hátsó kamerát is tartalmazó és a sebességtúllépésre figyelmeztető Smart Alert funkcióval felszerelt MiVue C588T és egyszerűbb változatok, például az apró MiVu J30, amit integrált wifi kapcsolattal és beépített SuperCappel láttak el.

A Miónak is léteznek jóval borsosabb árú termékei, de ide sorolhatjuk a TrueCam, a Pioneer vagy a Xiaomi 70mai egyes berendezéseit is - a döntést a rendszer minőségével és a plusz funkciókkal kapcsolatos igények segíthetnek meghozni.

(Fotó: nathaphat/Getty Images, Xiaomi, TrueCam, Mio)


Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek éles célpontra hajóra szerelt sínágyúval, látványos mérföldkőhöz érve az elektromágneses fegyverfejlesztésben.
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Az első, szabad szemmel is látható időkristályok fényben „pszichedelikus tigriscsíkokként” villannak fel.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.