Az ETH Zürich kutatói autonóm módon működő markológépet teszteltek, ami folyamatosan tanulva képes stabil falat építeni a rendelkezésére álló kődarabokból. A gép emberi irányítás nélkül üzemel és szenzorokkal, valamint gépi tanulási rendszerrel gyűjt adatokat azokról a alapanyagokról, amelyek a közelében találhatóak, majd előzetesen betáplált adatok, szimulációk és valós idejű tanulási folyamatok révén képes önállóan döntést hozni arra vonatkozóan, hogy melyik darabokat használja fel és milyen stratégia szerint illessze egymáshoz őket.
A teszt alapján a munkagép, amelyet az egyetem kutatói HEAP-nek neveztek el, némi gyakorlás után jó munkát végzett a falépítés során, bizonyos tekintetben még az emberi munkásokat is megelőzte a hatékonyság terén. A gép olyan módon készítette el az építményt, ami nem tette szükségessé a kisebb méretű törmelékek, kavicsok alkalmazását a nagyobb kövek közti rések kitöltéséhez, hogy a struktúra kellően kiegyensúlyozott legyen. A markoló a kövek kiválasztása után méri a súlyukat és algoritmussal határozza meg a pontos pozíciójukat, a munka közben pedig valós időben tanul is, nem csak a szimulációkra támaszkodik. A gép a teszt során egy 6 méter magas, 65 méter hosszú, lépcsőzetesen kialakított falat épített fel, emellett egy másik, 4 méter magas, 10 méter hosszú falat is készített, ami önmagában állt.
A HEAP kísérlettel a kutatók azt demonstrálták, hogy hogyan alkalmazhatóak az autonóm üzemmódban működő gépek olyan konstrukciók során, amikor a helyben található anyagokat és törmelékeket kell valamilyen formában felhasználni. Az automatizálással az egyébként munkaigényes, sok ember erőfeszítését igénylő feladat leegyszerűsítése a cél és a kutatók leírása szerint az ilyen módon kivitelezett gépesítés a nehezebben megközelíthető, távoli helyszíneken való építkezéseket is elősegítheti.
(Fotó: Marc Schneider/ETH Zurich)
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR