A Bécsi Műszaki Egyetem (TU Wien) és Ausztria nagy múltú traktorgyártója, a Steyr Művek megalkotta első hidrogénüzemű traktorát, hogy elősegítsék a környezetbarátabb módon működő mezőgazdasági gépek fejlesztését. A projekt célja a teljes körű fenntarthatóság demonstrálása volt, ami azt jelenti, hogy a hidrogénalapú meghajtás mellett a hidrogén előállítását is kisebb környezeti terheléssel igyekeztek megoldani.
Emiatt a földgáz vagy metán használatával készített szürke hidrogén alkalmazása helyett biogenikus nyersanyagokból létrehozott hidrogénnel működtetik a járművet, ami ezáltal nem csak a dízeles meghajtással szemben képvisel zöldebb alternatívát, hanem más típusú hidrogénes gépekhez viszonyítva is fenntarthatóbb verziót jelenthet. A japán Kubota szintén készül a hidrogén üzemanyagcellás traktorok gyártására, amelyek már 2025-ben megjelenhetnek a piacon és a Kubota H2 hidrogénmotorjuk bemutatása során szintén említést tettek a "zöld elektromosságból" származó hidrogén előnyeiről, de nem lehet tudni, hogy valójában milyen mértékben helyezik előtérbe az úgynevezett end-to-end (végpontól végpontig), azaz teljes körű fenntarthatósággal megvalósított gyártási és üzemeltetési folyamatokat.
A TU Wien és a Steyr traktora, az FCTRAC egy hagyományos STEYR 4140 Expert CVT modell átalakított változata és az egyetem elmondása szerint teljesítménye nem marad el a dízeles verzió mögött. A hidrogénes gép energiafogyasztásának tekintetében körülbelül 15 kilogrammnyi száraz biomassza felhasználását igényli annyi üzemanyag előállítása, ami 3,5 liter dízelnek felel meg. A BioH2Module fejlesztésében az egyik legnagyobb kihívást a keletkező hő elvezetésének megoldása jelentette a TU Wien mérnökeinek tanulmánya szerint, de az elkészült egység a tesztek alapján megbízhatóan üzemelt 35 Celsius-fokos hőmérsékleten is teljesítménycsökkenés nélkül.
A traktort egyelőre nem kereskedelmi forgalmazásra szánják, hanem egy tesztprojektnek, amivel a "klímasemleges és intelligens mobilitási technológiák" egyik lehetséges fejlődési útját mutatják be, de talán nem is olyan sokára megjelenhetnek az FCTRAC földeken szolgálatba álló utódai, amelyek a precíziós eszközökkel és önvezető mezőgazdasági gépekekkel együtt a gazdálkodás újabb formáját valósítják meg.
(Fotó: CNH)
        
                    Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                    
                    Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                    
                    Cayenne Coupé E-Hybridek
                    A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                    
                    Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR