Áttörés a plazmahajtómű fejlesztésében, amivel embereket küldhetünk majd a Naprendszer bolygóira is

2022 / 12 / 15 / Felkai Ádám
Áttörés a plazmahajtómű fejlesztésében, amivel embereket küldhetünk majd a Naprendszer bolygóira is
A Tohoku Egyetem és az Ausztrál Nemzeti Egyetem tudósai jelentettek be áttörést a plazmahajtómű kutatásában, amivel a technológia egy régóta fennálló problémáját oldották meg.

A plazmahajtómű az elektromos meghajtás egy olyan formája, amelyet egy napon űrhajók távoli bolygókra való eljuttatására használhatnak. A kutatók a helicon double-layer thruster-t (HDLT) – vagyis egy olyan plazmahajtómű rendszer prototípusát dolgozták ki, amely rádiófrekvenciás váltakozó áramot használ a gáz ionizálására és plazma előállítására. A rendszer gázt fecskendez be egy nyitott végű csőbe, ahol az ezt körülvevő antenna által előállított rádiófrekvenciás váltóáram elektromágnesesen ionizálja a gázt. A plazmát ezután felgyorsítják, hogy tolóerőt generáljanak az űrhajók számára – számol be róla a The Debrief.

Jól halad a nukleáris ionhajtómű fejlesztése, ami egy hónapra csökkentené a Mars-utazás időtartamát A NASA szerint a jelenlegi rakétatechnológiával nagyjából kilenc hónapba telne eljutni a vörös bolygóra, de az Ad Astra Rocket Company már dolgozik a megoldáson.

A plazmahajtómű esetén értelemszerűen plazmát, egy nagy töltésű gázt használnak tehát az űrhajók tolóerejének generálására. Normális esetben, amikor a plazmát laboratóriumban állítják elő, nehéz azt szabályozni, mert a plazmaállapotot fenntartó mágneses erővonalak befolyásolják a viselkedését. A kutatók most viszont megtalálták a plazma szabályozásának módját, ami utat nyithat az űrkutatásban történő alkalmazáshoz. A mostani kísérletek során ugyanis sikeresen csökkentették a táguló plazmák és a semlegesített leváló ionok eltérését, ami eddig lényegében lenullázta a meghajtóerőt – és ezek az eredmények potenciális áttörést jelentenek a tehát régóta a technológia útjában álló plazmaleválási probléma leküzdésében. Hozzá kell tenni, hogy mindez laboratóriumi környezetre vonatkozik jelenleg. Ám ettől független a kutatók úgy vélik, hogy a friss eredmények jelentős hatással lehetnek a HDLT teljesítményére, egyben előkészíthetik az utat a jövőbeli űrrepülési rendszerek fejlesztéséhez. Mint az egyik kutató fogalmaz:

„Ezek az eredmények megnyitják az utat egy új típusú plazma meghajtórendszer kifejlesztésére, amely alkalmazható lenne mind az űrkutatásban, mind a műholdak esetén.”

A HDLT eredetileg Rod W. Boswell, a mostani tanulmány egyik társszerzője által kifejlesztett technológiákon alapult. Boswell szerint a csapat eredményeinek „izgalmas következményei” lehetnek a plazmahajtási technológia fejlesztésére. Mindez viszont hangsúlyosan a jövőre vonatkozik, vagyis a mostani eredmény önmagában nem jelenti, hogy már holnap ilyen hajtóműveket szerelnek az űreszközökre. Mint ugyanis az egyik kutató nyilatkozott a lapnak:

„A repülési modell fejlesztése során még számos mérnöki kihívást kell megoldani, mint például a rádiófrekvenciás rendszer, a termikus tervezés, a tartósság és az élettartam tesztelése. Olyan egyetemi környezetben dolgozunk, amely inkább a tolómotorok prototípus-készítésére alkalmas. Ahhoz viszont, hogy egy ekkora hajtómű-rendszert alkalmassá tegyünk az űrben történő tényleges használatra, ipari és/vagy űrügynökségi partnerekre lesz szükségünk.”

Mint azt a The Debrief ennek kapcsán megemlíti, a partnerek terén nem feltétlen lesz probléma, mivel a közelmúltban a NASA már jelezte, hogy szívesen együttműködnének a kutatócsapattal, és erre jó okuk van a The Debrief cikke szerint:

„Míg a kémiai rakétahajtás továbbra is a jelenlegi gyakorlat a 21. századi űrutazásban az általa generált lenyűgöző tolóerő miatt, a kémiai hajtóanyagok égési sebessége még mindig sokkal kevésbé hatékony, mint a plazma-meghajtórendszerek működése. Ezenkívül a fajlagos impulzusok alacsony sebessége csökkenti a kémiai rakétahajtással elérhető maximális sebességet, ezáltal megnöveli az űrutazáshoz szükséges időt ezzel a meghajtási módszerrel, ami különösen megnehezíti a közeli bolygókra irányuló, jövőbeli emberes űrküldetéseket. Ezzel szemben a plazma-tolóerős meghajtórendszerek gyorsabb és hatékonyabb űrutazást tesznek tehát lehetővé.”

(A cikkhez használt kép illusztráció, forrása: ESA)


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.