Aki az elmúlt években többször járt Amszterdamban és hajókázott a város lenyűgöző csatornahálózatán, annak feltűnhetett, hogy egyre csendesebb a vízi közlekedés és egyre jobb a levegő a városban valamiért.
Én pár hónapja jártam kint utoljára egy sajtórendezvényen és rá is kérdeztem a kapitányunknál, hogy tényleg elektromos az a cirka hatvanfős városnéző hajó, amivel megyünk? Mint kiderült, tényleg, sőt: nem csak a mi hajónk lett csendes és szagtalan, hanem egy egész csomó vízijármű. A kapitány pontosabb részleteket nem tudott a változás hátteréről, de elmondta, hogy ő is szívesebben dolgozik villannyal, mint dízellel és reméli, hogy teljessé válik a vízi villamosítás.
Mint ma megtudtam egy Hollandiából érkezett hírből, 2025-re teljesül is a vágya. A város zöld párti (mármint nem zöldpárti, hanem ténylegesen egy zöld párt, a GroenLinks tagjaként politizáló) polgármestere, Femke Halsema kezdeményezésére ugyanis a város 2025-re a csatornarendszerbe nem enged be többé üzleti céllal működtetett dízelmotoros hajókat.
A változás egyébként nagyrészt már mostanra lezajlott. A rendszeresen a csatornákon cirkáló 550 kirándulóhajó 75%-a már most is emissziómentes elektromos jármű. A hajók nagy többsége nem új, hiszen egy átlagos méretű új turistahajó egymillió euró feletti tétel lenne, hanem a régi hajótestből az amúgy is beütemezett rendszeres karbantartás során dobják ki a dízelmotort és a gázolajtankot, majd szerelik helyükre 50-150 ezer eurós költség árán a lítium- vagy ólom-sav akkut és az elektromos motort.
Amsterdamban persze nagyon sok a privát hajó is, a nagyjából 12 ezer járműnek pedig a becslések szerint csupán öt százaléka elektromos. A technológiai váltás azonban ezeknél is zajlik. A folyamatnak új lökést adhat, hogy a jövő év végéig a tervek szerint száz, a vízről elérhető töltőpontot üzemelnek be a városban és ezen a héten elindult egy innovatív mobil vízi töltő is, a tárolható és szállítható megújuló energiával foglalkozó Skoon Energy első kísérleti töltőállomása, ami tulajdonképpen nem más mint egy óriási, zöld vízen lebegő akkumulátor.


Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR