A lendkerekek olyan tárcsás rendszerek, melyekben egy tengely körül forgó lendkerék avagy rotor felelős az energiatárolásért. A tárolt energiamennyiség arányos a lendkerék tömegtehetetlenségével, inerciájával és a fordulatszám négyzetével. A megoldást a 20. század eleje óta használják ipari motoros alkalmazásokhoz, és az 1950-es évek óta a közlekedés területén is, például egy busz lassításakor keletkező energiájának visszanyerésére.
A közelmúltban az amerikai haditengerészet is alkalmazásba vett egy nagy teljesítményű mechanikus akkumulátort ami ezen az eleven működik. Az új akkumulátor felhasználható lézerfegyverek vagy elektromágneses ágyúk áramellátására, de esetleg otthoni energiatárolásra is.
A lendkereket az ősidők óta alkalmazzák energiatárolásra, bár a kezdetekben költséges és bonyolult eljárás volt, és csak a teljesítményelektronikai megoldások fejlődésével indult be a tömeges elterjedése. Mára a kimaradásmentes áramszolgáltatástól (UPS) az akkumulátortelepek helyettesítéséig vagy kiegészítéséig sok mindenre alkalmas. A villamosenergia szolgáltatás minőségének fenntartására is alkalmazzák, a mechanikusan összekapcsolt motor és generátor közé beiktatva, az inercia növelésével kiküszöbölve az esetleges hálózati zavarokat. Az ilyen közvetlenül beiktatott lendkerék által generált feszültség frekvenciája ugyanakkor energialeadás során lassuló kerék forgásának fordulatszámával arányosan csökken. Ilyenkor egy változtatható sebességű hajtóegységet (VSD), egyenirányítót és váltóáram-átalakítót (invertert) iktatnak be a rendszerbe, és így a tárolt energia 75 százaléka hasznosítható.
Lendkerekes energiatároló
A hagyományos elektromos generátorok stabil és kiszámítható energiaforrásoknak tekinthetőek, de nem képesek azoknak a rövid idejű, kiugróan nagy teljesítményű impulzusok biztosítására, melyeket az irányított energiafegyverek és az elektromágneses ágyúk igényelnek. Ma erre a feladatra a US NAVY lítium-ion akkumulátorokat használ, melyek képesek ezekre a gyors kisülésekre, de veszélyes anyagokat tartalmaznak, felmelegedhetnek, kigyulladhatnak és nem üzembiztosak extrém hőmérsékleti viszonyok között.
A Vishwa Robotics és a Massachusettsi Műszaki Intézet (MIT) kutatói által tervezett mechanikus akkumulátor egy korong alakú házba helyezett lendkerék-készletet használ. A rendszer egyik újítása, hogy nem csupán egyetlen nagy lendkereket használ, hanem sok kis tehetetlenségű egységet.
(Forrás: NewScientist, Wikipédia Kép: Vishwa Robotics)
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR