Aludni még nem lehet az első, hármas szintű önvezető autókban Amerikában, de tetris-ezni igen

2023 / 01 / 30 / Pőcze Balázs
Aludni még nem lehet az első, hármas szintű önvezető autókban Amerikában, de tetris-ezni igen
A Mercedes lesz az első márka, amely Nevada államban hármas szintű, vagyis a korábbiaknál fejlettebb, de nem teljesen önvezető autókat enged az utakra.

Míg az elmúlt hónapokban leginkább a Tesla "teljesen önvezető", valójában csak fejlett vezetéstámogató rendszerével, illetve az egyre több helyen előforduló, sofőr nélküli robottaxikkal foglalkoztunk, lassan megérkezik az Egyesült Államokba a kettő közötti, hármas szintű autonóm vezetés is. A The Verge híre szerint a Mercedes bejelentette, hogy Drive Pilot rendszerük megfelel azoknak a "minimális kockázat" követelményeknek, amelyeket Nevada állam támaszt a hármas szintű és annál fejlettebb megoldások felé, vagyis ha a technológiával gond akadna, automatikusan meg tud állni a jármű.

A legtöbb márka vezetéstámogató rendszerei jelenleg a kettes szinten állnak. Ezeknél a sofőr nem kell, hogy állandóan fogja a kormányt, vagy működtesse a pedálokat, miközben az autója tartja a távolságot az előtte haladóhoz képest, és a sávban marad, illetve bizonyos esetekben ki tudja kerülni, ami az útjában van. Mindehhez azonban azt feltételezi, hogy a vezető végig figyeli az utat, sőt, a Tesla weboldala szerint még az Autosteer ("automatikus kormányzás") használatakor is fogni kell a kormányt. Ezzel szemben a hármas szinten a sofőrnek csak készen kell állnia arra, hogy közbelépjen, ha kell. Ez a Mercedes esetében azt jelenti, hogy bármit csinálhatunk, amíg látja az arcunkat az autó erre a célra beépített kamerája. Beszélgethetünk az utasokkal, tetris-ezhetünk a műszerfalon, de ha a mobilunkat az arcunk elé emelve fotózni próbálunk, a kocsink máris jelezni fogja, hogy kikapcsolta a Drive Pilotot.

A rendszer tartja a tempót, sőt, sávot is vált, de csak negyven mérföldes, vagyis óránként hatvanöt kilométeres sebességig,

így inkább tűnik egy rendkívül fejlett dugóasszisztensnek, mint valódi robotsofőrnek. Emellett, ahogyan a cikk is kiemeli, több gyártó, így a Waymo vagy a Cruise is inkább a négyes szintet, vagyis a teljes önvezetést célozta meg, mert azt tartják a legveszélyesebbnek, amikor a sofőrnek úgy is figyelnie kell, hogy hosszasan semmi dolga. Hiszen ha egyszer csak át kell vennie az irányítást a járműve fölött, kérdés, hogy képes lesz-e rá.

(Borítókép: Mercedes-Benz)

Sok életet menthet meg és szabadidőnk is több lesz, ha a járműveink elkezdenek helyettünk gondolkodni A világ egyik legnagyobb autóipari beszállítója, a Bosch a szeptemberben megnyitott Budapesti Innovációs Kampuszán látta vendégül a világ első nemzetközi kognitív mobilitás konferenciáját, amelyen számtalan példát láthattunk rá, hogyan teszik biztonságosabbá és hatékonyabbá a közlekedést a fejlett technológiai megoldások.


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.