Hogy a CityAirbus ebben a formában valaha is elterjed, arra azért még nem vennénk mérget, hiszen alapvetően egy bemutató gépről van szó, amivel a német repülőgépgyártó a technológiában rejlő lehetőségeket igyekszik feltérképezni. Az Airbusnak már korábban is voltak hasonló projektjei, mint például az Audival közösen fejlesztett Pop.up Next, vagy a Vahana, amivel tesztrepüléseket is végeztek, de egyik sem tűnt annyira kiforrottnak, mint a CityAirbus.
A négyüléses eVTOL (elektromos, függőlegesen fel- és leszálló) jármű fejlesztése 2016-ban kezdődött meg, és a kicsinyített verziója már több mint száz tesztrepülésen van túl. Az életnagyságú modellt tavaly májusban kezdték tesztelni, és az Airbus most látta elérkezettnek az időt, hogy a nyilvánosság előtt is bemutassa, hogy mire képes. Ezzel amúgy beelőzték a közvetlen konkurenciájukat, hiszen bár kisebb gyártók, mint a Volocopter vagy a magyar mérnökökkel dolgozó Lift Aircraft már egy ideje végeznek tesztrepüléseket, a nagyobb cégek egyelőre nem nagyon álltak elő olyan légitaxival, ami levegőbe is emelkedett. Bár a Hyundai már a januári CES-en bemutatta a közönségnek az S-A1 névre keresztelt járművét, az Uberrel közösen fejlesztett légitaxinak egyelőre még nem voltak nyilvános tesztjei.
A CityAirbus összesen nyolc elektromos rotorral van felszerelve, amelyek párosával vannak elhelyezve percenkénti 950-es fordulatszámon pörögnek, így a jármű zajkibocsátása kifejezetten alacsony lesz. A rotorokat a hozzájuk kapcsolódó 100 kilowattos elektromos motorok hajtják, amelyeket a Siemens fejlesztett. A gép ebben a konstrukcióban az Airbus szerint nagyjából 120 km/h-s végsebességre képes és száz kilométert tud megtenni, 15 percen keresztül pedig teljesen automata üzemmódban is képes repülni. A CityAirbus irányításához egyébként sem kell pilóta, hiszen a jármű távvezérléssel irányítható.
Az Airbus szerint a légitaxi nagy előnye, hogy halkabb és gyorsabb, mint az autóval való városi közlekedés, ráadásul káros anyagokat sem bocsát ki működés közben. A gyártó egyébként maga is a légitaxi kifejezést használja a CityAirbusra, jelezve, hogy ezek a járművek leginkább arra lesznek alkalmasak, hogy utazásmegosztó szolgáltatásként kisebb távolságokat tegyünk meg velük a városon belül, állomástól állomásig. Az Airbus korábban az MVRDV nevű építészirodával közösen már azt is bemutatta, hogyan nézhet majd ki a városi légi közlekedés: eszerint a légitaxik kijelölt leszállóhelyekre (azaz Vertiportokra) érkeznek majd, vagyis nem leváltják, hanem inkább kiegészítik majd a mai tömeg- és közösségi közlekedési lehetőségeket.
(Business Insider, Fotó: Airbus, Getty Images)
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR