A virtuális valóság egyre veszélyesebbé válhat, legalábbis, ha a fejlesztőkön múlik

2022 / 05 / 13 / Bobák Zsófia
A virtuális valóság egyre veszélyesebbé válhat, legalábbis, ha a fejlesztőkön múlik
Ha a VR világban oxigénhiányos környezetben jár az avatárunk, azt a saját bőrünkön is tapasztalhatjuk egy új kiegészítővel.

A VR-sisakot fejlesztő Oculus alapítója, Palmer Luckey egy korábbi Twitter bejegyzésben felvetette a kérdést, hogy vajon miért tartjuk elfogadhatatlannak a való életben bekövetkező fizikai sérülésekkel vagy akár a halál fenyegetésével járó helyzeteket egy-egy videójátékkal kapcsolatban, mikor sok extrémebb sportág természetes velejárója a testi épség veszélyeztetése.

Luckey szerint az izgalmakat növelheti a rizikó

és ez is hozzájárul például a motorsportok vonzerejéhez, de a VR világok fejlesztői nem igazán vállalják a kockázatot, amivel az ilyen jellegű újszerű élményeknek a játékokba való becsempészése járna és sokkal inkább a felhasználók kényelmét és jólétét helyezik előtérbe a termékek tervezése során.

Néhány újító szellemű megoldás azonban egyre inkább a realisztikusabb érzések előhívására alapoz, amivel a fejlesztők valósághűbbé tehetnék a VR platformokat és az embereket teljesen beszippantó, immerzív élményt nyújthatnának, még akkor is, ha ez jár némi áldozattal, mivel a realisztikus adott esetben a kellemetlennel egyenértékű.

Ezt az irányt képviseli az Alkalmazott Tudományok Salzburgi Egyetemének kutatói által tervezett VR-sisak kiegészítő is, ami a szó szoros értelmében lélegzetelállító hatást gyakorol az eszköz viselőjére. A szájra illeszthető berendezés a légzést kontrollálja és amennyiben a virtuális térben a játékos oxigénhiányos környezetbe kerül, ezt az érzést kelti a való életben is, egy szervomotorral működtetett maszknak köszönhetően. Az AirRes szenzorai folyamatosan monitorozzák a felhasználó légzését és a szerkezet a maszkba épített korong pozíciójának változtatásával szükség esetén kevesebb vagy éppen több levegő juttat a szájba és orrba, sőt, akár teljes mértékben blokkolni is tudja a levegő bemeneti nyílását. A korongot szervomotor mozgatja és az érzékelő és a motor összeköttetése Bluetooth kapcsolaton keresztül valósul meg.

A fejlesztők célja persze nem az AirRes viselőinek konkrét veszélyeztetése, ezért több biztonsági mechanizmust is integráltak a berendezésbe, a korong például automatikusan nyitott pozícióba kerül, amint a vezérlőpanel észleli, hogy a kapcsolat akadozik vagy elveszik a motor és szenzor között. A légzést manipuláló kiegészítő nem csak valósághű érzéseket kelt a felhasználóban, hanem használható a mozgás és önkifejezés közvetítőjeként is, a maszk az erőteljesebb kilégzést "lefordítja" virtuális erőkifejtéssé, amivel a különféle tárgyak elmozdíthatóak.

A kutatók kétfajta tesztpályán, egy szabadulószoba és egy tűzoltási folyamat szimulációjában vetették próba alá az eszközt, és a tapasztalatok szerint a tárgyak mozgatásának feladatát nagyobb sikerrel teljesítették a maszkkal az alanyok, mint amikor csak joysticket használtak a munkához. A vélemények szerint a légzést kontrolláló berendezés viselése, audiovizuális effektekkel kombinálva, növelte az élmény immerzív jellegét, összehasonlítva a csak a maszkra, vagy csak az audiovizuális hatásokra támaszkodó verziókkal.

Az AirRes, bármennyire hatásosnak is bizonyult a tesztek alatt, a közeljövőben még nem fog gyártásba vagy a boltok polcaira kerülni, a megfelelő, könnyen viselhető kialakítás kivitelezése ugyanis egyelőre akadályokba ütközik. A maszk csak 280 grammot nyom, de így is sokkal nehezebben viselhetővé teszi a VR-sisakot, valamint a sisak és a maszk közötti késleltetés is problémát okoz. A kísérletben résztvevő alanyok nagyobb része a szervomotor zaját is kifogásolta, ami sokat ront az élmény immerzív jellegén és kizökkenti a játékosokat, pedig a cél éppen ennek ellenkezője lenne.

A fejlesztők azonban nem egyedül tervezik kijavítani a hibákat, hanem az eszköz terveit nyílt forráskódú formában megosztják más kutatókkal, hogy a légzésmanipulálás lehetséges felhasználási módjait a VR világban mostantól bárki feltérképezhesse és hamarosan megszülethessen az a készülék, amivel már a virtuális térben sem menekülhetünk el többé a valóság kényelmetlenségei elől.

(New Scientist Fotó: Getty Images/Nuclear lily)

Elkészült a szájat stimuláló VR-sisak, amivel új élményeket is átélhetünk a virtuális valóságban Az ultrahangos kiegészítőnek hála lehetséges lesz például a fogmosás élményét szimulálni a virtuális környezetben. Egyebek mellett.


Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
„Ha a fényt ilyen hatékonyan és dinamikusan tudjuk irányítani, akkor gyakorlatilag bármit megtehetünk vele.”
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Furán hangzik, pedig igaz.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.