A világ legtisztább és leggyorsabb szállítási hálózatának a hidrogénhajtású, hiperszonikus repülő a kulcsa

2022 / 02 / 11 / Felkai Ádám
A világ legtisztább és leggyorsabb szállítási hálózatának a hidrogénhajtású, hiperszonikus repülő a kulcsa
A hidrogénhajtású eszköz a repülő és a rakéta keveréke, és egyszerre teszi fenntarthatóbbá és gyorsabbá a légi szállítást.

A svájci Destinus nem éppen kicsiben gondolkozik – habár jelenleg hiperszonikus repülőt fejlesztenek, a végső célhoz vezető úton ezek a járművek csak eszközök, a vállalat ugyanis végső soron a világ legtisztább és leggyorsabb szállítási hálózatát szeretné kiépíteni. Itt még nem tartunk, de az első lépéseknél igen – elkészült a koncepció, sőt az első prototípus is túljutott a teszten.

A Destinus repülője egy elnevezésében hangzatos, úgynevezett „hyperplane”, amely a rakéta és a hagyományos repülő keveréke – végső soron egy hiperszonikus sebességgel közlekedő, hidrogénhajtású jármű. A hyperplane már útvonalválasztásában is a két világ között mozog: a hagyományos repülési útvonalak és az alacsony röppályájú műholdak közötti sávot használja a közlekedésre. Amennyiben lebontjuk a működést, könnyebben megérthetjük, hogy mire készül a svájci székhelyű vállalat: a hyperplane egy úgynevezett hyperportból száll fel, ami lényegében bármely hagyományos reptér lehet, amit felkészítettek ezen légi eszköz üzemeltetésére – ez a felkészítés két dolgot jelent: hidrogénellátás biztosítása, valamint irányítóközpont a legénység nélküli légi eszközök (UAV) kontrollálásához.

A vállalat honlapján szereplő példában a szállítás egy európai reptérről történik Ausztráliába – ami a nagyvonalú ígéret szerint mindössze 2 órát igényel a hagyományos gépek 24 órájához képest, és történik mindez zéró CO2 kibocsájtás mellett. Első körben tehát a gép a lélegző motor segítségével felszáll, mint bármely hagyományos repülőgép, a különbség, hogy miután elért bizonyos magasságot, bekapcsol a rakétameghajtás – ennek segítségével pedig a hyperplane eléri a mezoszférát, tehát a körülbelül 50 km-es magasságot. Mint a lenti ábrán látható, ezen a magasságon a gép már hiperszonikus sebességgel, az ígéret szerint a hangsebesség 11-szeresével fog hasítani. Az interkontinentális repülők hagyományosan egyébként 11 km-es magasságot használnak, és nem érik el a hangsebességet. Végül a leszálláskor a gép ismét átvált a lélegző motorra, majd betagozódik a helyi légi közlekedésbe.

A mezoszféra egyébként különös kihívást jelent – a gép itt 30 percet töltene el, és ilyen nagy sebesség mellett biztosítani kell, hogy a szerkezet ne forrósodjon fel. Emiatt a vállalat elvileg már kifejlesztett és szabadalmaztatott egy hűtőrendszert, amely a súrlódás miatt keletkező hőenergiát alakítja meghajtássá.

Az elképzelés tehát sosem látott, villámgyors szállítás zéró emisszió mellett. Jól hangzik? Eléggé. A gyenge pont ismételten a hidrogén, hiszen a teljes CO2 semlegesség nagyban függ attól, hogy a hidrogén előállítása milyen forrásból történik – erről egyébként tegnap írtunk kicsit részletesebben a magyarországi hidrogénbusz tesztmenete kapcsán (lentebb kattintható a cikk).

Forgalomba állt az első hidrogénbusz hazánkban Ez lesz Magyarországon a legelső hidrogén-üzemanyagcellás busz, és holnaptól már közlekedik is – a teszt során pedig bárki díjmentesen kipróbálhatja.

Az is biztos viszont, hogy a Destinus nem totojázik, az első prototípus, a Jungfrau tavaly novemberben egy München környéki reptéren túljutott az első tesztrepülésén (ezen a linken meg is lehet tekinteni az erről készült felvételt), és a tervezéstől az építésen az említett tesztig mindössze négy hónap alatt jutott el a cég. Az ötperces repülés során azt vizsgálták, hogy a hiperszonikus repülésre tervezett forma miként muzsikál alacsony sebesség mellett a fel- és leszállás kritikus fázisaiban. A tesztet siker koronázta, és bár a Jungfrau akkora, mint egy személyautó, a következő változat, ami idén év eleje táján elvileg kész is lesz, már akkora lesz, mint egy busz.

A mérnöki sikert anyagi siker is követte, mivel a cég 26,8 millió svájci frank (körülbelül 9 milliárd forint) befektetői pénzt biztosított, így a következő lépés a szakemberek számának a bővítése. Jelenleg 50 mérnök dolgozik a cégnél, akik korábban az Arianespace, a Boeing, az Airbus, a Dassault, valamint a Rolls-Royce és más hasonló cégek alkalmazásában álltak, de ezt a számot a Destinus még az idén megduplázná.

(Fotó: Destinus)


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.