 
                                            Még Donald Trump első elnöksége idején, 2020 decemberében perelték be a világ legismertebb közösségimédia-vállalatát, a Facebook, a Messenger, a WhatsApp, az Instagram és a Threads tulajdonosát, a Metát. Az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága (Federal Trade Commission, FTC) és negyvenhat állam főügyésze
azzal vádolja Mark Zuckerbergéket, hogy monopóliumot üzemeltetnek, azaz visszaélnek a piaci pozíciójukkal és torzítják az iparágban zajló versenyt.
"Le kell szerelnünk egy lehetséges versenytársat". "A Messenger nem bír a WhatsApp-pel. Az Instagram annyival gyorsabban nőtt nálunk, hogy meg kellett vegyük egymilliárd dollárért". Ilyen, tíz-tizenkét évvel ezelőtti emailekből származó idézetekkel próbálja a felperes meggyőzni a bíróságot, hogy a Meta szerint egyszerűbb felvásárolni a konkurenciát, mint versenybe szállni velük - számolt be az Ars Technica. A vállalat 2012-ben egymilliárd dollárt fizetett a fotómegosztó alkalmazásért, míg 2014-ben tizenkilenc milliárdot az üzenetküldő platformért.
Három akadállyal azonban biztosan meg kell küzdenie az FTC-nek.
Az egyik, hogy egy ilyen eljárásnak Amerikában általában az a célja, hogy bebizonyítsa: a vásárlók, vagy ebben az esetben a felhasználók kárt szenvedtek, azaz például felmentek a termékek árai. Ez azonban ingyenes szolgáltatásoknál nem egyszerű - még akkor sem, ha az igazságszolgáltásban is ismerik a régi bölcsességet, miszerint "ha nem fizetsz valamiért, akkor te vagy a termék", így jogos kifogás lehet a rengeteg reklám, ami elárasztotta az Instagramot. Másrészt ezeket a felvásárlásokat egyszer már jóváhagyta az FTC. A harmadik problémás pont, hogy a felperesek szerint a monopólium a "személyes közösségi média szektorban" működik, amelynek szerintük nem része a TikTok, a YouTube vagy például a LinkedIn. A Meta ezzel szemben úgy gondolja, hogy egészséges verseny zajlik a közösségimédia-szolgáltatások között, amibe ők az előbb említett platformokat is beleértik. Mindezek miatt nem valószínű, hogy a legdrasztikusabb forgatókönyv, azaz az Instagram vagy a WhatsApp kényszerű eladása lép életbe, még akkor sem, ha a Trump-kormány nem visszakozott a pertől, Zuckerberg közeledési kísérletei ellenére sem.
"Egy új alkalmazást létrehozni nehéz dolog. Valószínűleg már tucatnyi appot próbáltunk meg fejleszteni a cég története során, és ezek többsége nem jutott sehová. Készíthettünk volna egy új alkalmazást, de hogy sikeres lett volna-e vagy sem, az már csak találgatás kérdése" - vallotta kedden Mark Zuckerberg a The New York Times szerint. Hogy mindez meggyőzi-e a bírót, aki soha semmilyen Meta terméket nem használt, arról, hogy a cél a felhasználók jobb kiszolgálása, és nem a konkurencia ellehetetlenítése volt, a közeljövőben kiderül.
(Borítókép: Andrew Harnik/Getty Images)
 
         Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR