A Moth kvantumtechnológiai cég nagy újdonsággal érkezik az idei Gamescomra, amelyet augusztus 20-ától tartanak Kölnben, és ahol a gyártók a legújabb játékaikat és fejlesztéseiket mutatják be a nagyközönségnek. A Moth egy olyan játékot készített, amit sokan játszhatnak egyszerre, vagyis a MMOG (Massively Multiplayer Online Game) kategóriájába tartozik, és különlegessége, hogy a játék újabb és újabb szintjeit játék közben generálja egy kvantumrendszer.
A Space Moth első a maga nemében, és az on-demand, azaz igény szerinti szolgáltatás a játék formálásában egyedi élményt nyújthat a felhasználóknak, akik számára a meglepetés garantált a módszernek köszönhetően a cég szerint. A Moth a játékot az Onward Studioszal együttműködésben készíti, és a generatív kvantumos mesterséges intelligencia szoftverhez a hardvert az IBM Quantum, az IQM Quantum Computers és a VTT biztosítja. A MI és a kvantumszámítógépek kombinálásával a cég nem csak a játék kiszámíthatatlanságát és ezzel az izgalmat igyekszik fokozni, hanem egyúttal bizonyítani szeretné, hogy a kvantumszámítógépek képesek a hétköznapi életben is hasznos módon működni, nem csak laboratóriumi kísérletekhez alkalmasak.
A cég szakértői által használt megoldás az úgynevezett Quantum Reservoir Computing (QRC) módszerén alapul, ami a neurális hálók és gépi tanulás körébe eső keretrendszer, és a Moth munkatársai szerint jól működik a jelenlegi kvantumszámítógépekkel, amelyek egyelőre még nem tökéletesek, hanem a NISQ (Noisy Intermediate-Scale Quantum, zajos, köztes-méretű kvantumgépek) táborát erősítik. A számítások szerint a játék üzemeltetéséhez elegendő lehet 10-20, egymással párhuzamosan futó QRC folyamat, melyek mindegyike 6-7 qubitot használ és kvantumkommunikációt folytat egymással. A QRC módszer előnye - írják a fejlesztők egy korábban megjelent, más szakértők által még nem elbírált tanulmányban -, hogy kevesebb paraméterrel is megfelelően lehet betanítani, így akár egyetlen játékra alapozva (annak adatait a tanításhoz felhasználva) is lehetséges újabb játékszinteket és variációkat alkotni. A tesztek során a Nintendo Super Marióját használták fel, aminek egyszerűsége ideális alannyá tette a kísérletekhez, az eredmények alapján pedig azt vették észre, hogy a rendszer a hőmérséklet függvényében (a kvantumos rendszerek érzékenyek a zajra és a hőmérsékletre) különféleképpen teljesített: alacsony hőmérsékleten túlságosan repetitív, magas hőmérsékleten túl random, töredezett játékszinteket készített.
Végeredményben a fejlesztőknek sikerült megalkotniuk azt a platformot, amiben a szupravezető qubit hardver valós időben generál újabb szinteket.
“A Space Moth a kvantumválasz a Spacewarra.”
- jelentette ki a Quantum Insider szerint James Wootton, a Moth tudományos vezetője, utalva ezzel a hatvanas évekbeli számítógépes játékra, ami a legelső ilyen jellegű játékok egyike volt. A Space Moth a rövid ízelítő alapján szintén nem túl bonyolult, űrbeli tematikájú játéknak készül, és a Gamescom ideje alatt a Roblox platformján keresztül lesz elérhető a játékosok számára.
(Fotó: Moth, SuttleMedia/Pixabay)