A “soha be nem fejezett” városban elképesztő megfigyelés alá vonják az embereket

2025 / 06 / 12 / Bobák Zsófia
A “soha be nem fejezett” városban elképesztő megfigyelés alá vonják az embereket
Japánban hamarosan beköltözik az első száz ember a Toyota kísérleti városába.

Japánban, az egykori Higashi-Fuji autógyár helyén az elmúlt években nagyszabású építkezés folyt, aminek első fázisát már az idei év elején befejezték, így az első száz lakó nemsokára be is költözhet különleges otthonába. A Toyota által megálmodott Woven City városa tényleg egyedülállónak ígérkezik, mivel az itt élők már pusztán a hétköznapi tevékenységeikkel is fontos feladatot teljesítenek: adatot termelnek, amelyet a Toyota és partnereik a technológiáik fejlesztésére fordítanak majd. A Toyota az élő laboratórium koncepcióját 2020-ban mutatta be először, majd évről évre egyre széleskörűbb bepillantást engedett a leendő város működésének mikéntjébe, most pedig azt is felfedték, hogyan zajlik majd konkrétan az élet a lakásokban és utcákon.

A kép nem annyira megnyugtató,

bár tény, hogy a manapság tervezett jövővárosoknak általában szerves részét képezi a folyamatos adatgyűjtés, sőt, aki okosotthon-rendszert használ a lakásában az is vállalja az állandó monitorozást (és az esetleges adatbiztonsági problémákat), de Woven City-ben új szintre emelik a megfigyelést, és az adatokat a partnercégekkel is megosztják.

Hogy néz ki egy átlagos nap a Toyota településén? Először is, a lakók és a látogatók nem sétálhatnak csak úgy be a városba, regisztráliuk kell magukat a rendszerben, fel kell tölteniük egy fotót magukról, ami a biometrikus azonosításhoz szükséges, látogatás esetén meg kell adni a látogatás pontos időpontját, és csak egy arcfelismerő-rendszerrel ellátott kapun át juthatnak be Woven City belsejébe. Ha már sikerült bejutni, akkor sem szabad a bejárás bárhova, a különböző céllal érkezők különféle engedélyeket kapnak: az üzleti céllal idelátogatók például nem léphetnek be a lakóépületekbe. Az arcfelismerő-rendszerek ezt a szűrést gyorsan és hatékonyan végzik, és a megoldás nem csak kényelmes lehet az embereknek, hanem a biztonságot is növeli, de egyúttal egyértelmű teszi azt is, hogy ebben a városban mindenkinek minden lépésével tisztában vannak az üzemeltetésért felelősök.

A közlekedés az utcán elektromos és hidrogénes járművekkel zajlik, első körben főként e-Palette kisbuszokkal, amelyek önvezető üzemmódban szállítják az utasokat, és a látogatók előre ki is bérelhetik őket. A járművek egyedi módon kommunikálnak az utcai jelzőlámpákkal: folyamatosan küldik a sebességi adataikat a közlekedési rendszer úgynevezett “zöld jelzés kérelmező” szerverének, ami a megfelelő pillanatban zöldre váltja a lámpát, így a jármű megállás vagy akár lassítás nélkül haladhat tovább. Ezt egy forgalmasabb nagyvárosban nehezen lehetne hatékonyan megvalósítani, de az eleinte még kis forgalmú Woven City tökéletes terepet nyújt a tesztelésre, és a rendszer fejlesztésére is. A cél utópisztikus: egy teljesen balesetmentes közlekedési rendszer kialakítása.

A lakók, akik itt élik mindennapjaikat, a lakásaikban sem lesznek teljesen magukra hagyva, tekintve, hogy az okosotthon-eszközökkel felszerelt lakásokban szintén a hétköznapok részét képezi az adatgyűjtés. A lakóparkokban természetesen senkinek sem kell a kulcsival bajlódnia, hanem az arcával nyithatja az ajtót, majd odabent egyetlen panelről, illetve az okostelefonjáról vezérelheti a teljes infrastruktúrát, a légkonditól kezdve a világításig.

A fogyasztási adatok állandóan láthatóak, ami tudatosabb energiafelhasználást tesz lehetővé,

de az információk nem maradnak zárt ajtók mögött: a WbyT (a várost fejlesztő Woven by Toyota) munkatársai hozzáférhetnek és elemezhetik őket, beleértve például a berendezések ki-,bekapcsolásának gyakoriságát, emellett a harmadik feleknek, az úgynevezett Befektetőknek (Investors) is kiadják az adatokat. A lakók beleegyezésével.

Az adatgyűjtés itt még nem ér véget, a Befektetők között helyet kapó öt vállalat (amelyek száma később növekedik) minden szituációban vizsgálja a lakókat, többek között evés vagy ivás közben is. Az UCC Japan például egy kávézót üzemeltet majd, ahol a kávéfogyasztásnak az emberekre gyakorolt hatását elemzik: hogyan módosítja a koffein az arckifejezéseket, a beszélgetések időtartamát, vagy a beszélők hangererejét. A cég laboratóriumi körülmények között már végzett hasonló kísérleteket, de itt való életbeli szituációkban is kipróbálhatják a módszert, és igazolhatják vagy ellenőrizhetik a korábbi eredményeket.

Egy másik cég, a Nissin Food Products előre elkészített menüket bocsát majd a városlakók rendelkezésére, akik közül a rendszeresen az ő termékeiket fogyasztókat szemmel tartják, és megfigyelik, hogyan befolyásolja a mentális/fizikai állapotukat és viselkedésüket az étel. A Nissin ugyanis nem akármilyen élelmiszereket tesz az asztalra, az általuk fejlesztett Optimized Nutri-Dense Meals elnevezésű termékek (pontosabban az erre az elvre alapozott KANZEN MEAL termékek) a fogyasztók korát, nemét és életmódját figyelembe véve készített, az egészséges tápanyagokat optimális arányban tartalmazó menük, amelyekkel a Nissin úgy igyekszik az emberek egészségét elősegíteni, hogy azoknak közben ne kelljen semmiről lemondaniuk, vagyis “annyit ehessenek és akkor, amikor csak akarnak”, fogyókúra nélkül, mégis egészségesek és boldogok legyenek.

A város lakói, akiket Weavereknek neveznek és a Befektetők tehát szoros együttműködésben működtetik majd a helyet, az adatgyűjtés mindennapos lesz, és a megfigyelés alól a gyerekek sem maradnak ki, akiket speciális iskolában oktatnak, ahol a Montessori-módszerrel tanítanak. A Z-kai Group által működtetett intézményben a cél az oktatás fejlesztése az adatok felhasználása révén, ezzel összhangban pedig mesterséges intelligencia segítségével elemzik a videós felvételeket a gyerekek aktivitásáról. Ha mindez disztópikusan is hangzik, azért ne felejtsük el, hogy Woven City egy kísérleti város, ahol a lakók pontosan tudják, milyen életet élnek majd a helyen. A Toyota sosem csinált titkot belőle, hogy a várost egy olyan telephelynek szánja, ahol a legújabb technológiákat tesztelik, és az itt gyűjtött adatok kulcsfontosságú részét képezik a munkának,

tehát tulajdonképpen a város létének alapja az adatgyűjtés.

A Toyota terve éppen a disztópia ellentétének megalapozása: egy jól működő, az emberek számára kényelmet és boldogságot hozó technológiai infrastruktúra kialakítása, és ezt csak az állandó visszajelzések alapján tudják megvalósítani. Woven City, Akio Toyodának, a Toyota elnökének elmondása szerint egy örökké befejezetlen város lesz, és a jövő mobilitásának tesztpályája. Lakói első és második körben a Toyota és a WbyT munkatársai és a családjaik lesznek, később 2000 fősre bővülhet majd a közösség.

A Weavereken és a Befektetőkön kívül Tudósítók is segítik az itt zajló tesztelést, az ő szerepük az esetlegesen felfedezett sérülékenységek jelentése lesz a cég felé, vagyis ők fedik fel a potenciális hibákat a rendszerben, amelyek a termékek és a lakók számára biztonsági kockázatot jelenthetnek.

(Fotó: Toyota)

A Toyota városában emberekkel kísérleteznek, de pozitív értelemben Már épül a város, ahol a Toyota szerint az emberek boldogsága lesz az elsődleges szempont.


Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Furán hangzik, pedig igaz.
A ChatGPT immár képes megkerülni az internet első védvonalát
Az ügynök funkció nagyon hasznos, de elesett vele az internet egyik első bástyája.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.