A Porsche új, hatütemű motorja megduplázza a teljesítményt

2024 / 09 / 20 / Felkai Ádám
A Porsche új, hatütemű motorja megduplázza a teljesítményt
Még nem áldozott le a belsőégésű motoroknak, a Porsche hatütemű motorral frissítené a technológiát.

Mi van, ha a négyütemű belsőégésű motor már nem elég jó? Adjunk hozzá a négyhez sebesen még kettőt: legalábbis így gondolja a Porsche, mivel a cég új szabadalmat nyújtott be egy hatütemű motorra – írja a New Atlas. A szívás-, sűrítés- és munkaütem után újra sűrítés- és munkaütem, majd kipufogóütem következik, amivel extra teljesítmény érhető el.

A hatütemű Porsche-motor és a hagyományos négyütemű motor közötti fő különbség a vezérműtengely és a szelep időzítésében rejlik, ami lehetővé teszi, hogy egy ciklusban két sűrítési és két munkalöket is helyet kapjon. A szabadalom szerint a főtengely egy gyűrűn belül forog a bolygókerekes fogaskerekeken, ami azt eredményezi, hogy a dugattyúknak két különálló felső és alsó holtpontjuk van. Ez a konfiguráció lehetőséget ad a motor kompressziójának a változtatására, ami így tehát növeli a teljesítményt és a hatékonyságot is.

A szabadalom (“method for combustion machine with two times three strokes”) elméletben ugyan működik, az viszont még nem tisztázott, miként tervezi a Porsche megoldani az olyan esetlegesen felmerülő kihívásokat, mint a rezgések, a harmonikus egyensúly vagy a fordulatszám-tartományok, amelyek elengedhetetlenek az optimális motorhatékonyság szempontjából.

A hatütemű motor, mint elképzelés, egyébként nem teljesen új: Bruce Crower mintegy egy évtizeddel ezelőtt fejlesztette ki az első működőképes hatütemű dízelmotort, amely vízbefecskendezést és gőzkibocsátást használt a további löketekben. Egy másik megoldás, a Beare Head hatütemű motor, egy második dugattyút alkalmazott a hagyományos szelepek helyettesítésére. Ezek a korai prototípusok bebizonyították, hogy a hatütemű motorok jobb hőhatékonyságot és alacsonyabb károsanyag-kibocsátást kínálnak, mint a négyütemű társaik.

Mindezek ellenére a hatütemű motorok komplex felépítése elég sok kihívást tartogat a gyakorlatba történő átültetés előtt. Mindehhez társul az az iparági trend is, hogy az autógyártás egyre inkább az elektromos járművek felé mozdul. Épp ezért kérdéses, hogy lesz-e valaha tényleges szerkezet a Porsche hatüteműjéből, vagy csak megmarad egy jól hangzó, de nehezen megvalósítható vázlatnak. Ha viszont a Porsche mégis sikerrel jár, az új életet lehelhet a belsőégésű motorok technológiájába.

(A cikkhez használt kép illusztráció, azon a Porsche 911 GTS hathengeres boxermotorja látható, ami a négyütemű motorok egy lenyűgöző példája, forrás: Porsche)


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.