Az Artemis I küldetés lesz az első azoknak a NASA misszióknak a sorában, amelyek révén, sok évtizedes kihagyás után, újra ember léphet majd a Holdra. Az Artemis program első szakaszában még asztronauták nélkül, csak néhány próbababa, játékfigura és az Amazon Alexája társaságában repül majd az űrügynökség hatalmas SLS rakétája és az általa szállított Orion űrkapszula, az emberes küldetések, az első projekt sikeres kivitelezése esetén, 2024-ben vagy utána következnek. Az Artemis II misszió során az Orionban helyet foglaló legénység Hold körüli útra indul, az Artemis III küldetés pedig újra embert visz a Holdra a tervek szerint.
A program első kritikus lépését, az újonnan fejlesztett Space Launch System összeszerelését és felkészítését már régen megkezdték, tavaly júniusban be is mutatták a rendszer gyorsítórakétákkal ellátott verzióját is és októberben az Orion kapszulát is elhelyezték az űrhajón. A NASA januárban azt is ismertette, hogy hogyan fog kinézni az a kommunikációs rendszer, ami a későbbi emberes missziókat felügyeli: a Callisto nevű egységen belül a Webex videókonferencia platformján kívül az Alexa hangasszisztensét is tesztelik, később ezekkel az eszközökkel tartják fenn az irányítóközpont és a legénység, illetve a legénység és az űrhajó közti kommunikációs kapcsolatot.
Az Artemis I indulására azonban még várni kell, a NASA a tegnapi napon bejelentette, hogy a további felkészülés még néhány hetet vesz igénybe, így az SLS indítóállásra való megérkezésére és végső tesztelésére márciusnál előbb nem kerül sor, a küldetés emiatt a tervezett márciusi határidőre semmiképpen nem áll majd készen, április-májusban lehet számítani a rakéta indítására. Az űrügynökség közleménye szerint a halasztást nem valamilyen nem várt probléma okozta, egyszerűen a kisebb munkák, az űrhajó alapos ellenőrzése, akár olyan apró, de fontos részletek, mint egy-egy karcolás elsimítása, időt vesznek igénybe, a NASA pedig nem bíz semmit a véletlenre a misszió sikerével kapcsolatban. Az SLS-t a floridai Kennedy Űrközpont 39B indítóállására március közepén vagy később fogják kivinni a NASA egyik speciális hernyótalpas szállítójárművének segítségével, ahol feltöltik üzemanyaggal és elpróbálják a későbbi, már élesben zajló indítás minden lépését, kivéve persze magát a kilövést.
Az űrhajót ezután visszaviszik az összeszereléshez használt épületbe (Vehicle Assembly Building, VAB), majd döntenek róla, hogy az április nyolcadikától huszonharmadikáig tartó, vagy a május hetedikétől huszonegyedikéig tartó időablakot választják az Artemis I misszió elindításához.
(Fotó:NASA/Chad Siwik)
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR