 
                                            A lezárások ideje alatt nehéz helyzetbe kerültek a légitársaságok a megcsappant forgalom és utasszám miatt, de az utasoknak sem volt könnyű dolga, mivel sok törölt járat jegyeinek árát nem, vagy csak utalvány formájában kapták vissza a cégektől. A fogyasztói érdekvédelmi szervezetekhez beérkezett panaszok alapján az Európai Fogyasztók Szervezete (BEUC, Bureau Européen des Unions de Consommateurs) jelentette az Európai Bizottság felé a visszaéléseket, amelyeket felfedtek a vizsgálataik során. A BEUC elmondása szerint az utasok jogai ugyan korábban is sokszor sérültek, de a járvány miatti káosz még inkább felnagyította a meglévő problémákat, felfedezték például, hogy a korábbi ígéretek ellenére sok társaság nem térítette vissza a szétosztott utalványok árát, inkább csak újra és újra meghosszabbították a lejárat idejét és halogatták a fizetést.
A szervezet figyelmeztetése után az Európai Bizottság és a Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (Network of Consumer Protection Cooperation) közös akcióba kezdett, aminek eredményeként a leggyakrabban bepanaszolt cégek tevékenységeit a CPC hatóságai ellenőrizték és a társaságok képviselőivel egyeztettek. A tizenhat légitársaság, amelyek a vizsgálatok középpontjába kerültek, az Aegean Airlines, az Air France, az Alitalia, az Austrian Airlines, a British Airways, a Brussels Airlines, az Easyjet, az Eurowings, az Iberia, a KLM, a Lufthansa, a Norwegian, a Ryanair, a TAP, a Vueling és a Wizz Air. Az ellenőrzés a Bizottság tavaly decemberi figyelmeztetése után végül 2021 februárjában kezdődött meg hat koordináló szervezet segítségével és az összegyűjtött információk alapján bebizonyosodott, hogy a társaságok sokszor nem az utasok jogainak figyelembe vételével intézték a jegyek árának visszatérítését, gyakran előfordult, hogy nem adtak megfelelő felvilágosítást a visszatérítési lehetőségekről és utalványt ajánlották fel egyetlen csereopcióként.
Az EB elmondása szerint ez volt az eddigi legnagyobb akció, amelyet a CPC kivitelezett és amelyet a Bizottság figyelmeztetése alapján indítottak meg. A társaságok végül megegyeztek a hatóságokkal, hogy a jövőben tartják magukat a következő szabályokhoz:
A vizsgálati folyamat ugyan lezárult, de az akció még nem ért teljes egészében véget, mivel a jövőben a Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat figyelni fogja, hogy a légitársaságok valóban betartják-e az ígéreteiket, a nemzeti hatóságok pedig eldönthetik, hogy mihez kezdjenek a nem-visszatéríthető utalványokkal, amelyet egyes utasok kaptak még a járvány korai szakaszában. Az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa, Adina-Ioana Vălean elmondta, ez a lépés helyreállíthatja a bizalmat az utasok és a társaságok között, ami fontos lehet a légi közlekedési szektor talpra állása szempontjából is.
"Ez az oka annak is, hogy felmérjük a szabályozási lehetőségeket, amivel megerősítethetjük az utasok védelmét a jövőbeli krízisekkel szemben a Fenntartható és Okos Mobilitási Stratégiában előrevetített módon."
- mondta Vălean.
A légitársaságoknak pedig érdekében is áll a bizalom újbóli elnyerése és szükségük lesz az újabb utasokra, mivel a tavalyi év volt a valaha mért legrosszabb az utasszám szempontjából: a Nemzetközi Légiszállítási Egyesület (International Air Transport Association) adatai szerint globálisan 60,2%-os volt a visszaesés 2019-hez képest (1,8 milliárd utas a korábbi 4,5 milliárdhoz képest), a bevételek pedig 69%-kal estek vissza 126,4 milliárd dollár veszteséget eredményezve.
(Fotó: Pixabay, Getty Images/venuestock)
További cikkek a témában:
    
                     Blokkolja vagy felgyorsítja a repülés fenntarthatóbbá válását a vírusválság?
            Lehetőséget kaptunk a légiközlekedés CO2-kibocsátásának megfogására, vagy vissza kell pörgetnünk minél előbb mindent oda, ahol jártunk a járvány előtt?
                
            Blokkolja vagy felgyorsítja a repülés fenntarthatóbbá válását a vírusválság?
            Lehetőséget kaptunk a légiközlekedés CO2-kibocsátásának megfogására, vagy vissza kell pörgetnünk minél előbb mindent oda, ahol jártunk a járvány előtt?
        
    
    
                     1,6 millió dollár kifizetésére kötelezték az Emirates légitársaságot, mert elvesztette egy utas csomagját 14 évvel ezelőtt
            Orji Prince Ikem nigériai üzletember másfél évtizede próbálja visszaszerezni jogos tulajdonát, a lagosi Legfelsőbb Bíróság most az ő javára döntött. Valószínűleg ez lesz a legmagasabb összeg, amit valaha egy elvesztett táskáért kifizettek.
                
            1,6 millió dollár kifizetésére kötelezték az Emirates légitársaságot, mert elvesztette egy utas csomagját 14 évvel ezelőtt
            Orji Prince Ikem nigériai üzletember másfél évtizede próbálja visszaszerezni jogos tulajdonát, a lagosi Legfelsőbb Bíróság most az ő javára döntött. Valószínűleg ez lesz a legmagasabb összeg, amit valaha egy elvesztett táskáért kifizettek.
        
    
    
                     Kiderült, hogy mit gondolnak az utasok a járvány alatti és utáni légi közlekedésről
            A fertőzésveszély tekintetében a többség biztonságosnak ítéli a repülőket, de azért akadna tere az utazóközönség szerint a fejlődésnek.
                
            Kiderült, hogy mit gondolnak az utasok a járvány alatti és utáni légi közlekedésről
            A fertőzésveszély tekintetében a többség biztonságosnak ítéli a repülőket, de azért akadna tere az utazóközönség szerint a fejlődésnek.
        
    
 
         Cayenne Coupé E-Hybridek
                    A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Cayenne Coupé E-Hybridek
                    A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Elektromos Macan
                    A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera E-Hybridek
                    A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR