A legideálisabb forma a kamionok számára a Sinkanszenre, japán híres nagysebességű vasútjára hasonlít

2021 / 07 / 03 / Bobák Zsófia
A legideálisabb forma a kamionok számára a Sinkanszenre, japán híres nagysebességű vasútjára hasonlít
A szélcsatornás tesztek alapján a tehergépkocsik légellenállása és így fogyasztása is sokat csökkenne, ha nem csak a vezetőfülke formáját, hanem az egész járműtestet újfajta kialakítás szerint terveznék.

A Lawrence Livermore Nemzeti Laboratórium mérnökei egy kis méretű modell szélcsatornás tesztjei során, valamint folyadékdinamikai szimulációkkal vizsgálták a nehézgépjárművek formáját, és keresték az az ideális kialakítást, amely a lehető legjobban segíthetne lecsökkenteni a közegellenállást és így a felhasznált üzemanyag mennyiségét. Az nem újdonság, hogy a legáramvonalasabb forma redukálja leginkább a felületi súrlódást, és teszi lehetővé a gyors haladást, de az úton közlekedő teherszállító járművek esetén más szabályok érvényesek a struktúra kialakításánál, mint például egy vonat esetében, így a vizsgálatok most kifejezetten a tehergépkocsik lehetőségeit vették számba.

Az eredmény alapján az ideális forma leginkább a Japánban népszerű Sinkanszenre, vagyis nagysebességű vonatra hasonlít

Egybefüggő teste nem csak aerodinamikailag optimális, hanem a stabilitást is növeli a mérnökök szerint. Bár a súrlódás csökkentését elsősorban a vezetőfülke áramvonalas formája adja, de az energiahatékony működéshez a teljes struktúra újradefiniálása is hozzájárul. A tesztek során, melynek eredményeit a PNAS-ben (Proceedings of the National Academy of Science) tették közzé, felfedezték, hogy ellenszélben ez a sajátos kialakítás a jármű elejénél olyan nagy negatív nyomást hoz létre, amely lényegében önmagában is előrehúzza a kocsit.

"A negatív ellenállási együtthatót általában olyan hajókkal azonosítják, amelyek vitorlákkal vannak ellátva, hogy kinyerjék a szél energiáját és előrefelé hajtsák a járművet.

Ennélfogva egy nehézgépjármű, például egy nyergesvontató gondolata, amely negatív aerodinamikai ellenállást generál vitorla, vagy bármilyen kiegészítő nélkül, valószínűtlennek tűnik [...] azonban szélcsatornás mérésekkel és számítógépes folyadékdinamikai szimulációkkal demonstráltuk az aerodinamikailag integrált járműformát, amely negatív ellenállást generál ellenszélben köszönhetően a nagy negatív frontális nyomásnak, amely lényegében 'húzza' a járművet a szél ellenében, úgy, mint egy vitorlás" - írják a tanulmány szerzői.


A szélcsatornás tesztek során a modell kerekek nélküli verzióját vizsgálták

A vizsgálatok során három típusú kialakítással kísérleteztek, a második esetben például még inkább megnyújtották a vezetőfülke elejét és elhagyták a szögletes formát a lekerekített élek kedvéért, a harmadik verzióban pedig már-már a nagysebességű vonatokra hajazó egészen hosszú orr részt kapott a kamion. A modellen ugyan eltüntették olyan alapvető részeit a járműnek, mint a kerekek, hogy ezzel az aerodinamikai hatékonyság legfelső határát is tudják mérni, de az kérdéses, hogy egy valódi tehergépkocsi kialakításában mennyire lehet alkalmazni egy hasonló formát. A mérnökök szerint mindenesetre az ellenállás már 1%-os csökkenése 0,45%-os üzemanyag megspórolásával jár, így, még ha konkrétan a tesztelt struktúra nem is kivitelezhető, de egy hasonló kialakítás segíthetne a teherszállítás okozta légszennyezés redukálásában, amire szükség lehet még akkor is, ha lassan közeledik az elektromos kamionok ideje.

A legmodernebb teherszállítók formája egyébként már ma sem hasonlít régebbi társaikéhoz, de úgy tűnik, hogy jelenleg közel sem használják ki olyan extrém módon az aerodinamikai hatékonyságot, mint a Lawrence Livermore laboratórium modellje, a Sinkanszenre pedig egyelőre távolról sem hasonlítanak.

(Fotó: Lawrence Livermore National Laboratory, Einride, Volta, Wikimedia Commons)

További cikkek a témában:

A Tesla váratlanul közzétett egy videót az elektromos kamionjáról A Tesla Semiről jó ideje nem lehetett semmit hallani azon kívül, hogy folyamatosan csúszik az értékesítés kezdete, de a Tesla most megtörte a hallgatást.
Hidrogén- és elektromos hajtással jön Amerika ikonikus csőrös kamionjainak új nemzedéke Tesla, Toyota, Daimler, Volvo, Nikola, Cummins: ez már nem is hullám, hanem cúnami, ami alapjaiban fogja újrarendezni az USA teherfuvarozását.
Hidrogénes, akkumulátoros vagy trolikamionoké a jövő? Az elektromos autók már itt vannak, a dízel kocsikat kitiltás réme fenyegeti számos európai városból, de vajon mi lesz a kamionokkal?


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.