A legendás Nagy Hadronütköztető utódjában a részecskék tízszer gyakrabban ütköznek majd

2025 / 06 / 13 / Bobák Zsófia
A legendás Nagy Hadronütköztető utódjában a részecskék tízszer gyakrabban ütköznek majd
A Nagy Hadronütköztető a világ legnagyobb részecskegyorsítója. Az utódja még nagyobb teljesítményű lesz.

A Nagy Hadronütköztető (LHC) a CERN részecskegyorsítója, ahol az elmúlt 16 év kísérleteinek köszönhetően számos nagy felfedezést tettek a fizikusok, többek között itt találták meg 2012 júliusában a régóta keresett Higgs-bozon részecskét is. Az LHC ideje még közel sem járt le, de a jelenlegi struktúra korlátai miatt átalakítások szükségesek ahhoz, hogy még erőteljesebb ütközéseket tudjanak produkálni a berendezésben, ami kulcsfontosságú a precízebb megfigyelések kivitelezéséhez. Emellett a Nagy Hadronütköztetőben a sugárzás miatt az alkatrészek károsodhatnak is, ezért a mérnökök már ezt figyelembe véve készülnek a következő évek elkerülhetetlen javításainak és cseréinek keretében az LHC következő generációs változatának, a HiLuminak (High Luminosity Large Hadron Collider, HL-LHC) az installálására.

A HL-LHC újfajta mágnesekkel működik majd, amelyek az alagutakban futó részecskesugár-nyalábokat még nagyobb erővel tudják összepréselni, így a sugarak “sűrűbbek” lesznek, és több ütközést eredményeznek. A mágnesek a régi, nióbium-titán berendezések helyett nióbium-ón szupravezető tekercsekkel lesznek ellátva, és 8.3 tesla helyett 11.3 teslát tudnak majd generálni. Összehasonlításképpen: Andre Geim, Nobel-díjas fizikus szerint egy béka lebegtetéséhez 10 tesla erejű mágneses mező szükséges, ami éppen tízszerese egy MRI-gép teljesítményének.

A HiLumi előkészítése már zajlik a CERN-nél, ennek egyik első lépéseként telepítették azt a tesztrendszert, ami a prototípusa a leendő HL-LHC rendszernek. A tesztpad hat mágnesből és négy kriosztátból áll - utóbbi szerepe a berendezés hűtése lesz, mivel az csak ultraalacsony hőmérsékleten, -271 Celsius-fok közelében tud üzemelni. A rendszernek már a felépítése és összeállítása is rendkívül bonyolult munkát jelentett, egy új módszerrel például a 95 méter hosszú “mágnesvonatot” tizedmilliméteres pontossággal sorakoztatták fel, és az összekapcsolásukhoz 70 kapcsolódási pontot alakítottak ki. A tesztelés még nem kezdődött meg, de a CERN drónos videóban bemutatta a rendszer jelenlegi állapotát, a rendszer teljes hosszában.

(Fotó: Florence Thompson/CERN)


Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
„Ha a fényt ilyen hatékonyan és dinamikusan tudjuk irányítani, akkor gyakorlatilag bármit megtehetünk vele.”
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Furán hangzik, pedig igaz.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.