A kínai Vörös Vasút az első felfüggesztett maglev vonat

2022 / 08 / 19 / Bobák Zsófia
A kínai Vörös Vasút az első felfüggesztett maglev vonat
A magasban lebegő, mágneses levitációval működő vonat kevesebb energiát fogyaszt, mint a földön haladó társai és állandó mágnesekkel működik.

A kínai Red Rail (Vörös Vasút) program részeként épített jármű az első olyan maglev vonat, ami a magasban lebegve közlekedik és a hagyományos magleveknél kevesebb energiafelhasználással, állandó mágnesek segítségével halad a pályáján. A vasutat Csianghszi tartományban egy 800 méter hosszú szakaszon helyezték szolgálatba a tesztek idejére, ahol 10 méterrel a föld felett, egyelőre maximum 80 km/h-ás sebességgel szállítja az utasokat.

Ez a tempó ugyan a nyomába sem ér a világ leendő leggyorsabb vonatának, amit szintén Kínában mutattak be tavaly és aminek végsebessége (a tervek szerint) megközelíti a 600 km/h-t, valamint elmarad Kína sok más, fejlesztés és tesztelés alatt álló nagyteljesítményű vasútjától is, amelyek többszáz km/h-ával száguldanak az állomások között, de az "égi vasutat" nem hagyományos célokra szánják, hanem olyan kuriózumnak, ami a jövő közlekedési formájának előfutára lehet.

A vonat ugyanis nem rendelkezik akkora személyszállító kapacitással, mint a többi maglev jármű, a jelenlegi, 32 ülőhelyes verziója összesen körülbelül 88 utast tud befogadni, de speciális működési elve miatt különlegesen halkan és energiagazdaságosan üzemel. A járművet ritkaföldfémeket tartalmazó állandó mágnesek működtetik, amelyek a magasban lévő sínekben és az ezekből kinyúló karokban is mágneses mezőt generálnak, így stabil felfüggesztést biztosítanak a kocsinak. A South China Morning Post beszámolója szerint a mágneseknek (és az alacsony sebességnek) köszönhetően egészen kevés energia is elegendő a meghajtáshoz és a súrlódás hiánya miatt nem csak a hatékonyság, hanem a halk működés is biztosított.

A Vörös Vasút, vagyis Hszingkuo, hamarosan az utasokkal való tesztelés második fázisába lép és egy jóval hosszabb, 7,5 kilométeres pályán, 120 km/h-ás sebességgel halad majd tovább.

(Fotó: Getty Images/VCG)

Ilyen volt a világ legkülönlegesebb tömegközlekedési eszközén utazni 120 évvel ezelőtt A wuppertali függővasút még ma is üzemel, igaz, sokat változott.


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.