Az Indiai Űrkutatási Szervezet (ISRO) Chandrayaan-3 missziója az első olyan robotizált holdraszállás, amely a Hold déli-sarkvidékét fogja egy leszállóegység és holdjáró segítségével a felszínen feltérképezni, legalábbis akkor, ha sikerül az augusztus 23-ára kitűzött landolás biztonságos kivitelezése. Az ISRO korábban már próbálkozott hasonló akcióval, de a Chandrayaan-2 Vikram leszállóegységével 2019. szeptember 6-án, ereszkedés közben, alig néhány száz méterre a felszíntől elvesztették a kommunikációs kapcsolatot, az egység a talajnak csapódott körülbelül 750 méterre a kijelölt leszállási ponttól, így a küldetés kudarcba fulladt.
A Chandrayaan-3 szintén egy Vikram nevű leszállóegységet, a Pragyan holdjárót, valamint egy meghajtó modult tartalmaz és az elképzelések szerint a Holdon landoló űreszközök 14 napig fogják végezni tudományos munkájukat, mielőtt a fagyos holdi éjszaka véget vet küldetésüknek. Érkezés után a Vikram egy rámpán keresztül kiengedi a rovert, ami közvetlenül a leszállóegységgel kommunikál majd és az APXS (Alpha Particle X-ray Spectrometer) röntgenspektrométerével és LIBS (LASER Induced Breakdown Spectroscope) spektroszkópjával elemzi a holdi kőzetek összetételét. A leszállóegység eközben a földi irányítóközponttal létesít kapcsolatot és a RAMBHA (Radio Anatomy of Moon Bound Hypersensitive ionosphere and Atmosphere), ChaSTE (Chandra’s Surface Thermo physical Experiment), ILSA (Instrument for Lunar Seismic Activity) és LRA (LASER Retroreflector Array) berendezésekkel vizsgálja többek között a szeizmikus aktivitást, a hőmérsékleti jellemzőket és a felszínközeli plazmasűrűséget.
Az ISRO jelentése szerint a Chandrayaan-3 augusztus 5-én állt Hold körüli pályára és a művelet közben felvételeket is készített az égitest egészen közeli felszínéről, amelyeken jól kivehető a mély kráterekkel szabdalt arculat. Ha az augusztus 23-ai landolás eredményesen zárul, India lesz a negyedik ország az Egyesült Államok, a volt Szovjetunió és Kína után, amely működő leszállóegységgel érkezik a Holdra.
(Fotó: ISRO)
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR