Bár az utóbbi időben egyre több hír érkezik olyan ígéretes kutatásokról, amelyek azzal a reménnyel kecsegtetnek, hogy a vakság egyszer visszafordíthatóvá válik, a hétköznapok szintjén a látássérültek még mindig leginkább a fehér botra vagy a vakvezető kutyákra vannak utalva a tájékozódásban. Pedig a probléma közel sem marginális, hiszen a legfrissebb kutatások szerint a világon mintegy 255 millió látássérült és 49 millió vak ember él, vagyis az emberiség mintegy 4%-a küzd valamilyen szintű látásvesztéssel.
Az elmúlt évtizedekben ezzel együtt számos olyan technológia fejlődött ki, ami előbbre lendítheti a tájékozódást: a GPS ma már minden telefonban megtalálható, egy nagy felbontású kamera és processzor egészen kis helyen is elfér, és a mesterséges intelligencián alapuló gépi látás is rendkívüli fejlődésen ment keresztül - nem kis részben annak köszönhetően, hogy ez utóbbi technológia az önvezető autók számára is kulcsfontosságú lesz, hogy képesek legyenek értelmezni az őket körülvevő világot.
A kaliforniai Fellow Robots cég mérnökének, Jagadish Mahendrannak egy látássérült barátjával való találkozó közben jutott eszébe az ötlet, hogy a gépi látást más célokra is fel lehetne használni, így önerőből összerakott egy olyan hordható eszközt, ami képes szavakkal leírni a viselőjének a körülötte látható dolgokat - írja a Freethink. A MIRA nevű prototípus három részből áll: egy hátizsákból, ami a számítási feladatok elvégzéséhez szükséges laptopot vagy Raspberry Pi számítógépet valamint a GPS-egységet tartalmazza, egy övtáskából, amiben a nyolc órás folyamatos üzemidőt lehetővé tevő akkumulátorok vannak, valamint egy mellényt, amire egy mesterséges intelligenciával működő Luxonis Oak-D AI kamerát rögzítettek, és az Intel által kifejlesztett technológiával képes felismerni a körülötte levő tárgyakat. A szett tehát a legkevésbé sem egy technológiai kütyünek néz ki, legrosszabb esetben is túrázónak néznék a viselőjét.
Mahendran és csapata az elérhető fényképes adatbázisok és saját fotók alapján megtanították a kamerának, hogy felismerje a közlekedés közben gyakran előforduló dolgokat, mint például az útpadkát, a kereszteződéseket vagy akár a járdára belógó faágat, a MIRA pedig ezekről egy vezeték nélküli fülhallgatón keresztül értesíti a hátizsák viselőjét. A rendszer emellett manuálisan is megkérhető rá, hogy írja le, mi van körülötte, ilyenkor az órajárás szerint adja meg a közelben levő objektumok helyzetét (pl. stop tábla két óránál).
A hátizsák egyik előnye, hogy egyáltalán nem kerül csillagászati összegbe: a prototípus 800 dollárba került, vagyis olcsóbb, mint egy mai csúcskategóriás telefon, de a fejlesztői csapat azon dolgozik, hogy még lejjebb vigyék az árát. Ebben segíthet, hogy a tervek szerint hamarosan publikálják a kutatási eredményeiket, emellett pedig minden, a MIRA építéséhez szükséges dokumentumot szabadon elérhetővé tesznek a kódoktól az adatbázisokig.
(Borítókép: Halfpoint/Getty Images)
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR