Quentin Bletery és Jean-Mathieu Nocquet a francia Fejlesztési Kutatóintézet és a Côte d'Azur Egyetem két kutatója az egyesült államokbeli Nevadai Egyetem adatkészletét vizsgálva jött rá arra, hogy több ezer, a pontos földrajzi pozícióját öt percenként rögzítő GPS állomást megfigyelve előre észlelhetőek a földmozgások.
A két szeizmológus 90 különböző, a múltban történt, a Richter-skála szerinti 7-es, vagy annál nagyobb erősségű földrengés ismert helye körül elhelyezkedő GPS-állomások rögzített helyzetét és azok változását vizsgálta az adott rengést megelőző 48 órán belül. Kiszámolták, hogy a tényleges mozgás mennyire egyezik azzal, amelyet az egyes rengések később okoztak. A számítások eredményeképpen kiderült, hogy a földrengés előtti két órában történő mozgás gyakran igazodott a későbbi helyváltozáshoz, mégpedig az esemény időpontjához közeledve egyre erősödő módon.
Az utolsó két óra mozgása tehát tartalmazhatja azokat a földrengéseket előrejelző adatokat, vagyis úgynevezett prekurzorokat, amelyeket a szeizmológusok régóta kerestek. Ez sajnos nem azt jelenti, hogy a szakértők már holnaptól meg tudják majd mondani, hol és mikor következik be egy pusztító földrengés. Ennek oka, hogy a mai műszerek közel sem elég fejlettek ahhoz, hogy ezt a mozgást az esemény bekövetkezte előtt észleljék. A francia kutatók szerint a meglévő berendezéseknek körülbelül 50-szer érzékenyebbnek kellene lenniük ahhoz, hogy alkalmasak legyenek a földrengések előrejelzésére.
Ettől függetlenül nagy előrelépést jelenthet a mostani vizsgálat során megszerzett tudás, ugyanis ez azt bizonyítja, hogy
a földrengések nem spontán, előzmény nélküli események, hanem lehetnek olyan előjeleik, amelyeket észlelve megjósolható, hogy mikor következnek be.
A Science-ben közzétett tanulmányban vizsgált legnagyobb esemény a 9-es erősségű Tohoku-Oki földrengés volt, amely 2011-ben pusztító szökőárt okozott Japán keleti partjainál. A GPS-adatokat vizsgálva a francia kutatók arra jutottak, hogy ebben az esetben a mozgások már jóval több, mint két órával az esemény bekövetkezte előtt megegyeztek azzal, amit a földrengés kiváltott. Ez azt jelenti, hogy megfelelő fejlettségű műszerek segítségével a pusztító rengés már annak megtörténte előtt 3.6 órával megjósolható lett volna.
(Borítókép: Getty Images/adventtr)
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR