A gombok vagy az érintőképernyők a jobbak egy autóban? Egy kutatás kiderítette

2022 / 08 / 22 / Pőcze Balázs
A gombok vagy az érintőképernyők a jobbak egy autóban? Egy kutatás kiderítette
Ahogyan egyre több a digitális megoldás az autókban, a vezérlésük is egyre inkább emlékeztet egy számítógép vagy táblagép használatára. Svéd újságírók most megvizsgálták, hogy vajon gombokkal vagy érintőképernyőkkel boldogulunk jobban a járműveinkben.

Az Ars Technicán olvasható cikk szerint a teszt nem volt túl bonyolult: a sofőröknek az volt a feladatuk, hogy bekapcsolják az ülésfűtést, emeljenek két fokot a hőmérsékleten, beindítsák a szélvédő fűtését, kapcsolják be a rádiót és állítsák a svéd egyes csatornára, indítsák újra az utazás hosszát mérő számlálót, illetve vegyék a leghalványabbra a műszerfal kivilágítását, végül kapcsolják ki a középső kijelzőt. Az autó mindeközben száztíz km/h sebességgel haladt, így az a modell teljesített a legjobban, amely a legrövidebb utat tette meg, mire a sofőr végzett a feladatával.

A győztes egy tizenhét éves Volvo V70 lett.

A Vi Bilägare újságírói ugyanis a tizenegy modern autó mellett egy érintőképernyők nélküli modellt is beneveztek a versenybe. A második helyezettek szinte holtversenyben a Dacia Sandero és a Volvo C40 lettek, míg a legrosszabbul a BMW iX és az MG Marvel R teljesítettek. Mindez időben kifejezve azt jelenti, hogy a V70-nél elég volt tíz másodperc a négy feladatra, míg a Dacinál ez már tizennégy, a BMW-nél harminc, a kínai elektromos autónál negyvenöt másodperc volt. A részletes eredményeket a Vi Bilägare oldalán, angolul lehet átfutni. Természetesen egy tulajdonos, ahogy megszokja az autóját, javíthat ezeken az időkön, de a tesztsofőrök elméletileg elég időt kaptak, hogy felkészüljenek a feladatra, nem akkor látták először az autó műszerfalát és menürendszerét. Emellett a hangvezérlő megoldásokat sem használták a teszt során, mert azok az újságírók szerint nem működnek még elég megbízhatóan. Az eredményeket elsősorban az befolyásolta, hogy mennyire bonyolultak a tervezők által kitalált folyamatok - érdekes például, hogy a Teslában gyakorlatilag nincsenek fizikai gombok, mégis jobban teljesített, mint a gombokkal is rendelkező BMW.

Egy ilyen kutatás, ha nem is tökéletes, de sokat segíthet abban, hogy vélemények és érzések helyett tények alapján tervezhessenek az autógyártók, illetve válogathassanak a vásárlók. Az amerikai haditengerészet korábban egy baleset után úgy nyilatkozott, hogy a nagyobb biztonság érdekében gombokra cseréli az érintőpaneleket, ezzel szemben az új Tesla S-ben még a tolatást is egy képernyőn kell bekapcsolnunk, ha nem működne automatikusan.

(Borítókép: Randy Tarampi/Unsplash)

Soha nem látott műszerfallal érkezik az elektromos Mercedes S-osztály A Mercedes-Benz várhatóan még az idén lerántja a leplet a régóta várt EQS szedánjáról, ami a Tesla Model S és a Porsche Taycan közvetlen riválisa lesz. Ennek első lépéseként bemutatták az autó műszerfalát, amin egyáltalán nincsenek gombok.


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.