A FedEx nyugdíjba küldi Roxót, a robotfutárt

2022 / 10 / 20 / Raketa.hu
A FedEx nyugdíjba küldi Roxót, a robotfutárt
Az egyik legnagyobb szállítmányozási és csomagküldő cég, az egyesült államokbeli FedEx leállítja Roxo elnevezésű futár robot szolgáltatását. Ezt Sriram Krishnasam, a vállalat szervezeti átalakításokért felelős vezetője jelentette be nemrégiben a cég alkalmazottainak küldött levelében.

Az indoklás szerint a robot, aminek fejlesztése 2019-ben indult, nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, nem hozta rövidtávon azt az eredményt, amit a cég elvárt, ezért esett áldozatul a FedEx belső, DRIVE kódnevű, átszervezési programjának. A háztól házig szállítást végző Roxo robotot a FeDex a DEKA Kutatási és Fejlesztési Vállalattal (DEKA Research & Development Corporation) együttműködve tervezte a DEKA saját fejlesztésű iBot technológiáját felhasználva, amit korábban egy nehéz terepen, lépcsőkön és meredek emelkedőn is haladni képes elektromos kerekesszék fejlesztése során alkalmaztak. A DEKA egyébként olyan egyéb, innovatív termékek kifejlesztését is jegyzi, mint a Segway, az inzulin pumpa, vagy a robot karprotézis.

A FedEx futár robotját, amit eddig az Egyesült Államokon belül, és legutóbb már Dubaiban is teszteltek, kifejezetten "aznapi kiszállításokra" terveztek, vagyis olyan termékeket kézbesített, amiket a vevők már a megrendelés napján megkaptak. Roxo bicikliúton, járdán és az autóút szélén közlekedett, számtalan érzékelőjének köszönhetően pedig 360 fokban érzékelt mindent maga körül, ezzel elkerülve az ütközéseket. Bár a mesterséges futár teljesen önállóan működött, a távolból operátorok kísérték figyelemmel minden mozdulatát, a gépen elhelyezett kamerákon át pedig a robot teljes környezetét láthatták, így szükség esetén be is tudtak avatkozni, illetve közvetlenül kommunikálhattak a környező autósokkal, gyalogosokkal és kerékpárosokkal is.

Ami a robot technikai paramétereit illeti, a körülbelül 200 kilogrammos, teljes mértékben elektromos meghajtású gép mintegy 50 kilogrammnyi teherbírási kapacitással rendelkezett. Roxo érzékelte és értelmezte a közlekedési jelzéseket így képes volt a kreszt betartva eljutni a vásárló által megadott címre, a vevő pedig követhette telefonján, épp merre jár a robotfutár, és értesítést kapott, mikor a rendelt termék megérkezett. Ekkor okostelefonja segítségével tudta kinyitni Roxo rakterét, átvenni az árut, majd a raktér bezárásával visszaküldeni a robotot a kereskedőhöz.

Annak ellenére, hogy a 2020-as Covid világjárvány kitörése kapcsán jelentősen megnövekedett az emberek igénye az online vásárlásra illetve az érintésmentes kézbesítésre, úgy tűnik, ez nem volt elég ahhoz, hogy a globális kereskedelmi cégek hosszútávon fektessenek pénzt és energiát a robotfutárokba, hiszen alig néhány héttel ezelőtt az Amazon is bejelentette, hogy leállítja a Roxóhoz hasonló elven működő Scout nevű robotjának a tesztelését a költséghatékonyságra és a lassuló értékesítési növekedésre hivatkozva. Ez mindazonáltal nem feltétlenül jelenti azt, hogy a robotoknak ez a típusa bukásra van ítélve: ahogy korábban beszámoltunk róla, az észt Starship Technologies last mile delivery robotjai már Észtországban, az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában és Finnországban is működnek, és eddig több mint három és félmillió megrendelést szállítottak ki.

A robotika rajongóinak az is némi bizakodásra adhat okot, hogy a hírek szerint az Amazon célegyenesbe ért repülő drónjai fejlesztésével, és még idén megkezdi a Prime Air elnevezésű szolgáltatást, ami az Alphabet Winghez hasonlóan fog üzemelni. Az ígéret szerint az önállóan repülő és navigáló robotok egy órán belül kézbesítik majd a megrendelt, legfeljebb két kilogrammos terméket a vevő által megadott címre. Bár az említett házhozszállítási mód egyelőre csak Kaliforniában és Texasban lesz elérhető, és ott is csak egy korlátozott vevői körnek, az Amazon hosszútávú tervei közt szerepel a Prime Air további fejlesztése és kiterjesztése. A vállalat elhivatottságát jelzi, hogy 2020-hoz képest megduplázta a több száz kutatóból, mérnökből és repülőgépipari szakemberből álló, Prime Airnek dedikált csapat létszámát.

(Szerző: Bodnár Barna, Fotó: FedEx)

Önvezető szállítórobotok érkeznek az utcákra Debrecenben Spanyolországban, Hamburgban és Debrecenben tesztelik a robotokat, amelyek megoldják a házhozszállítás problémáját.


Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
„Ha a fényt ilyen hatékonyan és dinamikusan tudjuk irányítani, akkor gyakorlatilag bármit megtehetünk vele.”
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Furán hangzik, pedig igaz.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.