A Huawei szerint a fenti kérdésre egy büdös nagy igen a válasz. A vállalat friss szabadalma szerint a ternáris logika – ahol a bitek helyét „tritek” (−1, 0, 1) veszik át – karcsúbb és takarékosabb chipekhez vezethet, ami különösen az energiaéhes AI-feladatoknál jöhet kapóra.
A szabadalmat 2023 szeptemberében nyújtották be, és nemrég hozták nyilvánosságra. Az ötlet nem új: 1958-ban a Moszkvai Állami Egyetemen már működött egy ternáris gép. Mégis, a bináris lett az ipari szabvány: egyszerűbb volt, és minden erre épült – sokak szerint ez inkább a korabeli technológia szülte történelmi véletlen, mint szükségszerűség.
A Huawei most azonban – az amerikai szankciók szorításában – alternatívát keres: ha három állapotot használunk, kevesebb tranzisztor is elég lehet, ami alacsonyabb fogyasztást ígér, és új chiparchitektúrákat nyithat meg. A „ternáris” csak annyit jelent: a nulla mellé egy pozitív és egy negatív állapot is társul, így egy jellel több információt kódolhatunk.
A bökkenő? A kereskedelmi megvalósíthatóság. A szoftver- és hardverökoszisztémát ehhez át kell hangolni, az ipar pedig ritkán vált pályát egyik napról a másikra. Az irány nagyon ígéretes, de amíg nincs sorozatgyártás, ez inkább egy izgalmas kutatási vonal. Ha viszont beérik, csökkenhet az AI energiaéhsége, és átrajzolódhatnak a geopolitikai függések is.
(Kép: Pixabay)
 
         Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Taycan modellek
                    A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Panamera Sport Turismo E-Hybridek
                    Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Cayenne Coupé E-Hybridek
                    A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Cayenne Coupé E-Hybridek
                    A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                
                                
                     Cayenne E-Hybridek
                    A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR
                    Cayenne E-Hybridek
                    A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
                    IRÁNY A KONFIGURÁTOR