Dél-Korea kísérleti fúziós reaktora, a KSTAR (Korean Superconducting Tokamak Advanced Research) több elsőséggel is büszkélkedhet: 2016-ban itt sikerült először 50 millió Celsius-fokon tartani a plazmát 70 másodpercen át, majd 2020-ban rekordot döntöttek, mikor húsz másodpercen keresztül 100 millió Celsius-fokos üzemi hőmérsékleten működtették a reaktort, ezután, 2021-ben a világon elsőként érték el a fél percig fenntartott 100 millió fokos hőmérsékletet. A KSTAR a készülő Nemzetközi Kísérleti Termonukleáris Reaktor (ITER) felépítéséhez hasonlóan szupravezető mágnesekkel üzemel és az itt véghezvitt fejlesztések bizonyítják, hogy az ITER-ben is meg lehet majd valósítani az elérendő célt, amit egyelőre a fúziós folyamatok beindítása, vizsgálata és a fúziós energiatermelés működőképességének demonstrálása, nem pedig az ipari mértékű energiaellátáshoz szükséges állapotok elérése jelent. Azt, hogy egy fúziós reaktort konkrét energiaellátásra lehessen használni, még a viszonylag távoli jövő ígérete, de többek között Dél-Koreában is azon dolgoznak, hogy ez a jövő minél hamarabb elérkezzen.
A Yonhap hírügynökség február 23-ai hírei szerint az ország kormánya bejelentette a fúziós energiával kapcsolatos terveit, ami szerint 2035-től 500 MWe kapacitású fúziós erőművet építenek, majd 2050-ben már áramtermelésre is használják. A tervek egyelőre csak vázlatosan körvonalazzák a szükséges lépéseket, amelyek a működő erőmű létrehozásához vezetnek, de a Koreai Fúziós Energia Intézet vezetője, Yoo Suk-jae szerint már most tisztában kell lenni a pontos technológiai igényekkel a későbbi megvalósítás sikeréhez. A 2035-től 2050-ig tartó 15 év elegendő időt adhat az építkezéshez, ahhoz hasonlóan, ahogy annak idején több mint tíz év telt el az ember által beindított első nukleáris láncreakció demonstrációjától az első üzemelő atomerőmű létrehozásáig - mondta el Yoo Suk-jae.
A fúziós erőművek építését részben az ITER sikeréhez kötik: ha a várakozások szerint 2035-2038-ban valóban eredményesek lesznek a reaktorban deutériummal és tríciummal zajló kísérletek, akkor az megnyitja az utat a nagyobb teljesítményű utódai előtt is.
(Fotó: National Research Council of Science & Technology)
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR