Ötödével kevesebbet fogyasztó repülőgép-hajtóműveket ígér a GE a 2030-as évek derekára

2021 / 06 / 14 / Rácz Tamás
Ötödével kevesebbet fogyasztó repülőgép-hajtóműveket ígér a GE a 2030-as évek derekára
A repülésből lassabban tűnik el a CO2, mint az autózásból: az amerikai General Electric és a francia Safron projektje a '30-as évek közepére ígér a mainál 20%-kal takarékosabb hajtóműveket.

A General Electric repüléssel foglalkozó üzletága olyan gépekhez gyárt hajtóműveket, mint a Boeing 737, 747, 787. A francia Safran nevű vállalat a GE partnere ezeknek a hajtóműveknek a fejlesztésében, gyártásában.

A két cég közös bejelentést tett: aláírtak egy szándéknyilatkozatot a további közös munkára legalább 2050-ig. Ennél viszont érdekesebb az a részlet, mely szerint célul tűzték ki, hogy a '30-as évek derekára olyan új repülőgép-hajtóműveket tudjanak kínálni a piacon, melyekkel a mai legtakarékosabb motorokhoz képest a fogyasztás ötödével (tehát nem ötödére, hanem 20%-kal) csökkenthető. Az új hajtóműveket úgy tervezik, hogy képes legyen működni minden, egy-másfél évtized múlva várhatóan elterjedt új üzemanyaggal, így biokerozinnal vagy hidrogénnel is!

A fogyasztást csökkentő technológiák közül kettőt nevesítettek a cégek a közleményben. Az egyik a címlapképen is látható nyitott turbinalapátsoros felépítés, mely állítólag a mai zárt hajtóműves gépekkel elérhető sebességet és utastéri komfortot tud majd biztosítani kevesebb üzemanyag elégetésével. A másik pedig az autóiparból már jól ismert hibridtechnológia, vagyis elektromos segédhajtás és energia-visszatermelés alkalmazása a repülőgép-hajtóműveknél.

A repülésben a hagyományos, nagy sűrűségű üzemanyag kiváltása akár akkumulátorban tárolt elektromos energiával, akár hidrogénnel jóval komplikáltabb dolog, mint a felszíni vagy vízi közlekedésben, hiszen a tömeg és a méret egy repülő eszköznél sokkal kevésbé rugalmasan változtatható, mint az autóknál, buszoknál, hajóknál. Ha viszont sikerül megújuló energia felhasználásával készül üzemanyagot használni és még azon is spórolni 20%-ot 15 év múlva, az komoly eredmény lesz a kereskedelmi repülés technológiájában.

További cikkek a témában:

Az Egyesült Államok Légiereje az Arany Horda bevetésére készül a holnap háborúiban A félautomata robotrepülők humán segítség nélkül, egymással konzultálva fogják eldönteni ki legyen a következő célpont. De hogy kerül a képbe Dzsingisz kán?
Az interkontinentális utazáshoz űrhajókat is használna a japán kormány 2040-re Költséges és az emberi szervezetre gyakorolt hatása kétséges, de az utazás ideje töredékére csökkenhetne a távoli városok között, ha repülőgépek helyett az űr peremére kilátogató, majd az atmoszférába visszatérő űrhajók szállítanák az utasokat.
Mindössze két tesztrepülésre vagyunk az űrturizmus kezdetétől A Virgin Galactic újabb sikeres tesztet hajtott végre a VSS Unityvel, a terveik szerint pedig 2022-ben el is indulhatnak a kereskedelmi repülések a világűr peremére.


Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
Szó szerint faragni lehet a fényt ezzel a nanoeszközzel!
„Ha a fényt ilyen hatékonyan és dinamikusan tudjuk irányítani, akkor gyakorlatilag bármit megtehetünk vele.”
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Hihetetlen, őrület, de élő madarakra is lehet adatot menteni!
Furán hangzik, pedig igaz.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.